21

Re: Dýhování

Zdravim, chcem sa spytat, ci by bol nejaky problem, pri takejto povrchovke - dyha (americka ceresna 0,5mm ) lepena disperynym duvilaxom pomocou svoriek, nasledne morena syntetickou lazurou (odtien teak) nakoniec lakovana polomatnym vodov rieditelnym polyuretanom. Ide mi o kombinaciu vody a syntetiky, ci to nebude robit problemy.

22

Re: Dýhování

Určitě bych nedával na syntetickou lazuru vodou ředitelný bezbarvý lak.
Neosvědčila se mi ani kombinace vodou ředitelná lazura + vodou ředitelný bezbarvý lak jiného výrobce.
Nebylo to ono, musel jsem vše zbrousit a znovu nalakovat.
100% byla až kombinace lazura + čirý lak od stejného výrobce a stejné typové řady.
Totéž mi potvrdil i truhlář, se kterým jsem předchozí (ne)kvalitu laku konzultoval.

23

Re: Dýhování

Mám stejné zkušenosti jako Křeček.A vůbec - proč chceš na tak pěknou dýhu jako je americká třešeň plácat ještě lazuru?

Web

24 ...editoval Frisko (6. 1. 2011 15:28)

Re: Dýhování

Dobre, ze ste ma vopred varovali. A co syntetika a duvilax, nehrozi odpelenie, alebo zvlnenie uz nalepenej dyhy?
Inak aka kombinacia lazuri a laku sa vam konkretne osvedcila. S tou lazurou to nieje iste, som na vazkach, ci ju tam dat, ved nevyzera to ani takto vobec zle > vid. prispevok #128    http://audioweb.cz/viewtopic.php?id=6254&p=6

25

Re: Dýhování

Syntetika se zaschlým duvilaxem nic neudělá.

26

Re: Dýhování

frisko, v KE mi ohladom lakov zatial celkom dobre vzdy poradili tu:
http://www.centroglob.sk/
prva budova vlavo pri vjazde do arealu.

trochu z ineho sudka, ja som kupil teraz surove drevene zarubne a idem ich osetrit tymto:
http://www.ikea.com/sk/sk/catalog/products/50070378
vyhody, ktore vidim za tymto riesenim:
- dokonale hladky povrch po naneseni
- jednoducha udrzba spocivajuca v znovu pretreti olejom
- jednoducha aplikacia
- na zapade vacsina veci z masivui sa bud olejuje alebo voskuje...

27

Re: Dýhování

Při  pokusech s použitím oleje(Ciranova) docházelo asi k nejvýraznějšímu vykreslení kresby dřeva a zároveň se dosahlo tmavšího odstínu než u jiných nátěrů.Porovnával jsem to s laky polyurex(neslabší vykreslení i nejsvětletší odstím) a dvousložkovým epoxidem a polyuretanem, které byly něco mezi.Bylo to testovaný na tmavších dýhách ovangkol a americký ořech.

Web

28

Re: Dýhování

Známej má veškerej venkovní nábytek naolejovanej a po těch cca 4 letech je pořád v dobrým stavu. Je teda potřeba jednou za rok nátěr znovu obnovit, ale to je to nejmenší. Výhoda je taky v tom, že když to chceš obrousit, tak to máš za chvilku hotový oproti laku, kterej dostáváš dolů třeba půl dne.

29 ...editoval ondra Ch (7. 1. 2011 12:41)

Re: Dýhování

Takže čím teda mořit a lakovat? Co doporučujete? Konkrétní laky a mořidla.......
Díky

Web

30

Re: Dýhování

Venku to asi mít nebudeš, tak bych to s tou trvanlivostí neviděl tak tragicky, jak to popisuje Hajtek.Myslím si že pokud použiješ třeba dvousložkový polyuretan, tak máš na roky vystaráno.Klasický polyurex na vodní bázy, který mají prakticky v každý drogerce, má taky vynikající mechanickou odolnost, ale co se týká chemické odolnosti, tak je to bída.Když na něj kápneš třeba líh, tak ho to naleptá a je vymalovaný.Zkoušel jsem polyuretan od firmy Milesi.Kdybys chtěl, tak ti kdyžtak pošlu typ a cenu, ale musel bych to dohledat.Láká mě i použití olejového laku Le Tonkinois http://www.az-pelc.cz/barvy-bondex/olej … -tonkinois . Dá se to leštit i na vysoký lesk.

Web

31 ...editoval Frisko (7. 1. 2011 15:07)

Re: Dýhování

Existuje vobec nejake pouzitelne moridlo, ktore by sadlo k polyurex laku ??? Konkretne k tomuto laku, ktory mam doma.
http://www.barvy-laky-fasady.cz/data/bl … .jpg.thumb

32

Re: Dýhování

S klasickým mořidlem(vodové, lihové) nebudeš mít s tímto lakem problém.Problematické je pouze použití lazury, kterou jsi chtěl pod ten lak dát  předtím.Tenhle lak je přesně ten, o kterém jsem uváděl, že má malou chem. odolnost.

Web

33 ...editoval Krecek (7. 1. 2011 21:16)

Re: Dýhování

Přesně tak, mořidlo není problém.
Mě se třeba osvědčila kombinace mořidlo + lazura + čirý lak.
Dá se tak docílit zajímavý odstín a optická hloubka laku.

Takhle třeba vypadá na obyč bukové spárovce kombinace červené mořidlo + lazura Zowosan mahagon + čirý lak Zowosan.

http://s4.postimg.cc/9w7fec6gp/4669_redgramo1.jpg

Klíč k úspěchu nejsou drahé barvy, ale pečlivá trpělivá práce a dodržovaní základních principů.
Zrovna oleje a vosky chtějí hodně pečlivé opracování dřeva a neodpustí žádnou chybku.
Navíc jsou i mnohem choulostivější než většina laků. Něco za něco ...
Ale když se udělají dobře, je to paráda!

34

Re: Dýhování

Ondro, někde jsem tu psal, co za lak a jak používám, najdi si to.
U lazury, nebo lazurovacího laku je důležité si zjistit, zda jde přelakovat a čím, přímo u výrobce.
Lazury mají v sobě většinou obsažené nějaké parafíny, či oleje a jentak přelakovat nejdou, ty složky se stále protlačují na povrch a po přelakování se Ti to pod tím lakem jakoby "zamlží"
Nejlevnějš se naučíš na cizích chybách, já takto dělal jedny bedny znova.
Bez obav použij mořidla na vodní bázi a nalakuj to až po důkladném vyschnutí vody.
Vodní mořidlo pokud koupíš v prášu nařeď destilovanou vodou, jinak ti vykristalizuje, natírej štětcem po letech málo namočeným štětcem, klidně i ve třech vrstvách podle odstínu. Je potřebný mezibrus. Pokud chceš odstín málo sytý, to znamená jen jednu vrstvu mořidla, nejprv natři dýhu vodou, postaví se vlákna, ty lehce přebruš a pak to namoř.
Popřípadě použij lazurovací lak, mám vyzkoušený od firmy HERBOL - Offenporig se špičkovým výsledkem, ten aplikuj nejméně ve třech vrstvách natíráním štětcem po letech v co nejmenších vrstvách, v podstatě jen "vlhkým" štětcem.
Případně výborná kombinace, pokud chceš opravdu sytý odstín je, vodní mořidlo a pak lazurovací lak.
Jediná nevýhoda lazurovacího laku je nižší mechanická odolnost.
Jak píše Křeček, je důležitá pečlivá práce s rozmyslem a nic neuspěchat.

35

Re: Dýhování

když je tady toto téma, jak je to tedy s lakováním té dýhy? nemyslím nyní mořidlo, ale kdybych ji třeba chtěl mít lesklou, držel by klasický akrylový bezbarvý lak (ve spreji) bez poškození, nebo se musí používat výhradně laky na dřevo, popř. mořidla..?

36 ...editoval rayer (10. 5. 2018 22:25)

Re: Dýhování

Po letech bych trochu oživil téma dýhování, teď vidím, že je tu řada zkušenějších, kterým se to celkem dařilo.
Bohužel sem něco podělal a po sundání zátěže mi dýha popraskala, nevím proč, možná sem lisoval moc dlouho?
Napred to vypadalo v pohode, ale druhy den popraskané.
Lepil sem to herkulesem, před nalepením sem dýhu (dostal jsem kousek od truhláře, byly to hodně staré nevyužité zásoby) trochu otřel mokrým hadrem z obou stran, aby se při kontaktu s lepidlem nekroutila (na vodu reaguje velmi rychle), pak sem na to naložil papír, desku a asi 40kg železa a nechal to do druhého dne. Pak sem to sundal a dál s tím nic nedělal. Teď přemýšlím co s tím, jestli to půjde vykitovat nebo to udělat znova. Kamarád mi radil namořit kousek dřeva, nabrousit z něj piliny, aplikovat do prasklin a přebrousit. To můžu zkusit. Nebo prý akrylátový tmel, ale ten asi nebude v potřebné barvě.

Web

37

Re: Dýhování

Voda byla zásadně špatně.
Dýha změní objem, nabobtná a při schnutí se utrhá od podkladu, zvlášť jestli byl hladký. To je obecně problém tekutých vodovatých lepidel. O něco lepší jsou disperzní pasty, které se nevsakujou, nebo epoxidy. Staří mistři lepili rozvařeným klihem a na dýhování hran existuje finta, klihem se natřou plochy a nechají zaschnout, pak se na nelepivý klih proužek dýhy nažehluje žehličkou. Když už lepit mokrým lepidlem, tak je lepší když suchá dýha dělá žaluzie, ty se dají u tlustých dýh sbrousit, nebo opětným horkým tlakem vyrovnat.
určitě nelepit na chemopren, jak se jednou špatně chytí, už s tím nejde posunout.
Zkus ty praskliny zaplnit směsí broušené dýhy a mleté pemzy, takhle se vyplňujou póry dřeva při politurování (pemza přejme zbarvení od pilin), dýha se posypala pemzou a brousila přes sádlo smirkovým papírem, viz návody na politurování. Jakýmkoliv odlišným dřevem nejspíš zdůrazníš ty praskliny po nalakování.

38

Re: Dýhování

OK, tak pro priste. Co sem cet jinde, tak herkules a jina podobna disp. lepidla lidi bezne pouzivaj. Dyhu sem nemacel tolik, ze by byla cela nasakla, jen po povrchu a bezprostredne pred lepenim a zatizenim, ale mozna to stihlo zapracovat. Tl. dyhy byla 0,6mm. Na te dobe lisovani teda nezalezi? Mozna sem to mel nechat naopak dyl, aby vlhkost pomaleji odchazela...
Zkusim to vyspravit, na te fotce to vypada hur jak v realu. Ten akrylatovy tmel by pry mel moridlo nasaknout, nejaky bych nekde mel, zkusim si to vedle. Ty piliny napred asi taky namorit? Cele to prijde ztmavit, dyha je moc svetla, mam tu pripravene moridlo svetly orech, bude to chtit urcite vice vrstev...

Web

39

Re: Dýhování

Hlavně se každá dýha chová jinak, ořech jinak než mahagon a než buk. Odlišně se chovají i různý kusy z jednoho druhu, něco drží, něco praská. O nějaký lisování tu nejde, prostě potřebuješ přilepit dýhu v tom rozměru, jaký má ve stabilním stavu vzdušný vlhkosti, ne roztaženou nabobtnáním.
Na tmelení jsem používal dvousložkový tmel s obsahem dřevní moučky od Polykaru, dá se barvit ještě před přidáním tužidla, ale stejně to chce vyzkoušet na odřezku. Jenže to jsem dělal na secesních židlích kde to nešlo jinak. Když už děláš celkovou repasi, radši bych tu poničenou dýhu sundal a použil jinou, nemá cenu patlat se s defektama už od nového povrchu.

40 ...editoval rayer (15. 5. 2018 15:47)

Re: Dýhování

Rozumim, takze lepidlo by melo bejt teda pokud mozno nevodnaty, ale to zas asi vylucuje disperze, kery rada lidi pouziva. Chemopren je bez vody, ale ten zavrhujes, prestoze s nim tady taky rada lidi lepila. Kazdy rika neco jineho. Jeste me napada 2-slozkovy epoxid, nahrat ho horkovz. pistoli aby se rozlil do tenci vrstvy a pak jak to zacne tuhnout do nej pritlacit dyhu. S tim uz pak nikdo nehne. Ale zas bych se bal, ze to prosakne mistama porama dyhy a pak tam nechyti moridlo.

Na tu vyspravku sem zkusil namichat uz namorene piliny s trochou redeneho herkulesu a akryl. tmelu, zaspachtloval sem to do spar uz namorene dyhy, prebrousil a znova namoril. Je to o neco lepsi, hlavne jak je to tmave, tak se to tam vic ztrati. Mozna jeste sezenu nake dalsi odrezky dyhy od znameho, tak bych to pak asi zkusil predelat.

Pak mi este dela starost to moreni, na oblych castech bedynky se mi vytvorily takovy tmavsi elipticky flicky, jako by kropenaty. Bezprostredne po naneseni moridla vypada plocha homogenni, ale jak to zacne zasychat, tak vetsina plochy prirozene zesvetla, ale ty flicky zustanou tmave, zhruba v odstinu kdy to moridlo bylo mokre. Tak sem to po uschnuti prebrousil, abych to dostal +-zase homogeni, ale po dalsi nateru moridlem to znova zflekatelo. Nechapu, na tech rovnych bocnich a hornich plochach je namoreni, krasne homogeni, jen na tech oblych rozich to zlobi. Brousit to uz znova nechci, abych tu puvodni dyhu neprobrousil skrz.

Web