Jít do obsahu fóra

Nejsi přihlášen. Přihlas se nebo se zaregistruj.


Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » Srovnání zvukových vlastností zesilovačů

  Stránky: 1

Chceš reagovat? Musíš se přihlásit.

RSS

Příspěvky [16]

1

Téma: Srovnání zvukových vlastností zesilovačů

Zdravím všechny!
Už nějakou dobu pročítám místní diskuse - mimochodem asi 50-ti stránkové vlákno polemik s p. Federmannem z roku 2007 mně poskytlo zábavu na několik večerů, přičemž krom toho, že jsem se občas opravdu hodně dobře bavil, jsem se i ledacos poučného dozvěděl. I když na konci jsem byl i trochu naštvaný sám na sebe, kolik času jsem těm jeho "capinám" věnoval.

No ale k věci - zaregistroval jsem, že je tu řada členů fóra, kteří toho už docela dost postavili, slyšeli, nebo dokonce sami navrhli, a tak by mě zajímaly vaše dojmy z poslechu různých zesilovačů a klidně i (konkrétní) srovnání s komerčními výrobky. Nejde mi až tak o technické parametry - ty se dají většinou někde najít - ale spíše o subjektivní pocity z poslechu těch kterých zesilovačů a které z nich jsou vašimi favority a proč.

Zajímají mě především názory na moduly Aldaxu (hlavně SPM 250), různé modely DPA, PA03, moduly od poweramp.eu, různé stavebnice dostupné na českém (nebo i světovém) trhu, atp.

2 ...editoval sinclair (12. 7. 2010 0:40)

Re: Srovnání zvukových vlastností zesilovačů

Pokud vím, tak Alan Kraus /poweramp.eu/ s touto činností končí, rozprodává celý sklad materiálu na Aukru /pod nickem Jarmila/ a i mně toho hodně nabízel.
Sám jsem SPM250 s ničím neporovnával, ten zesilovač je navržený dost intuitivně, ale mám zprávy od majitelů modulů, kteří s nimi postavili stereofonní koncové zesilovače, že tyto moduly přehrály o několik délek daleko renomovanější a značně dražší přístroje jak zvukem, tak výkonem. Sám to nemohu posuzovat, nebylo by to nestranné. Snad se šťastní majitelé SPM250 ozvou sem do diskuse a sdělí Ti svoje poznatky a názory.
DPA222 ani DPA223 jsem neměl možnost ve stereofonním provedení slyšet, nicméně podle Pavlovy topologie a filozofie návrhu by mělo jít o zvukově zcela neutrální zesilovače.
Mám bohaté zkušenosti s NADy a pokud se jedná o integrované zesilovače, pak jednoznačně vede model C370 jak zvukem, tak výkonem, z koncových zesilovačů se mi dost líbily starší modely 216 a 208THX, z dražších strojů pak koncové zesilovače série Superior S200 a S300. Z těch modernějších hraje velice dobře model C375BEE. Finančně pravděpodobně nedosáhneš na dual mono zesilovač Master série NAD M3, což je ale digitálně ovládaná bomba bez jediného operačního zesilovače v cestě signálu, což platí i pro některé z výše uvedených modelů.
Modely S200 a S300 mají na vstupech OZ jen kvůli symetrickým vstupům, nesymetrické vstupy rovněž neprocházejí žádnými operačními zesilovači, které mají největší vliv na zvuk-proto NAD používá /když už musí/ jen ty nejdražší a nejlepší z produkce BurrBrown, jinak je vše řešeno diskrétně bez vedlejších vlivů na zvuk.
Proto jsou NADy hodnoceny jako neutrální a ve srovnání např. s Denony vyšších řad nebo Akai-y se mohou jevit jako zvukově tupější, což já nepokládám za mínus, nýbrž plus. Dobrý zesilovač má pouze zesilovat, nikoliv "barvit zvuk", případně do něj něco přidávat.
Bohužel musím konstatovat, že zvukově vynikající jsou pouze starší modely přibližně do roku 2000, které je ovšem po odježděných deseti letech v drtivé většině repasovat a to minimálně výměnou elektrolytických kondenzátorů /což ovšem není nijak závratná suma/.
Modely C370 vyrobené do roku 1999 měly navíc dva volné sloty pro další filtrační kondenzátory-pokud se vyměnily zestárlé původní za nové kvalitní a přidaly ještě další dva, tak to je teprve nášup, zesilovač pak zvládá i soustavy s impedančním minimem i 2 ohmy na dolním konci pásma, kdy je schopen odevzdat v každém kanálu výkon až 300W a to poměrně dlouhou dobu.

PA03 je velmi kvalitní univerzální koncový zesilovač s výkonem větším, než 60W na kanál při 4 ohmech, osazený IO LM4780. Stavebnice těchto zesilovačů /desky a sady součástek/ jsou volně dostupné v Aldaxu, stejně jako desky a sety součástek pro DPA222 a DPA223 včetně jejich doplňků /vstupní zesilovač, softstart/.

Ostatním stavebnicím na našem trhu vřele doporučuji se velkým obloukem vyhnout, ve šmejdovosti vede jednoznačně firma Flajzar a GME, v nespolehlivosti a mizerném návrhu pak EZK.

Web

3 ...editoval Aleska (12. 7. 2010 9:35)

Re: Srovnání zvukových vlastností zesilovačů

TCx napsal:

............ Nejde mi až tak o technické parametry - ty se dají většinou někde najít - ale spíše o subjektivní pocity z poslechu těch kterých zesilovačů a které z nich jsou vašimi favority a proč. ..........

Ony ty technické parametry jsou jedna věc, poslech druhá. Protože něco obdobného nyní řeším, domluvil jsem si na včerejšek srovnávací poslech mého milovaného Rotelu RB-960BX s DPA222. Původně jsem jej chtěl porovnávat s DPA223, ale ta "nebyla jaksi k mání". Oba mají ty technické parametry jako výkon, zkreslení či S/N skoro podobné, oba jsou dual mono koncové zesilovače. Nechtěl jsem nějaké složité testy, pouze jednu ukázku na DPA222, tu samou na Rotelu a zpět na DPA222. Testovalo se pouze na jedné skladbě Manu Katche, protože mi šlo skutečně o základní srovnání, kdy první pocit je (pro mne) rozhodující.
Takže:
Rotel RB-960BX hraje pěkně , ale DPA222 je přece jen o krok, dva, tři vpřed. Je to hlavně znát na oddělení jednotlivých
nástrojů od sebe, prostě Rotel zahraje celý orchestr pohromadě , ale DPA každý nástroj samostatně, odděleně.
Rotel (pro mne) hraje melodicky, "hudebně ", zatímco DPA hraje analyticky čistě, přesně.
Rotel zahraje vše, DPA vše odhalí.
Takže záleží na tom, co preferuješ. Shrnu-li to, přímý poslech a srovnání ničím nenahradíš a rozhodnout se potom musíš sám.

4

Re: Srovnání zvukových vlastností zesilovačů

Moc děkuju za názory a podrobné informace...
Ono to vážně asi nejde bez poslechu, nejlíp na vlastních bednách a ve vlastní poslechové místnosti, protože jak jsem zjistil (a určitě jsem nebyl první, kdo něco takového objevil), akustika prosotoru, kde se poslouchá, a bedny mají na výsledný dojem z poslechu obvykle zřetelně větší vliv, než zesilovač (pokud není úplně mizerný).
Na NADy obecně jsem slyšel dost chvály a měl jsem možnost slyšet v hifi studiu C355BEE spolu s bednami B&W 684, o kterých jsem uvažoval. C355 jsem na těchto bednách přímo porovnával s Rotel RA-1520, který měl zřetelně pevnější basy a jeho zvuk se mi líbil víc. Ale je fakt, že byl taky cca o 50% dražší, takže se cenově už blížil NAD C375BEE, který jsem neslyšel, ale který by nejspíš byl zase o dost dál. V jinou dobu jsem s těmi bednami B&W slyšel Denon PMA-1500, který rozhodně nebyl špatný. Ale asi mi hlavně neseděly ty bedny.
Technologicky se mi hodně líbí nový digitální NAD M2, ale ten je cenou trochu někde jinde. smile

Můj dotaz by byl asi vhodnější na nějaké hifistické fórum, kde jsou schopni řešit i jak se na zvuku signálového kabelu projevuje časem oxidace na rozhraní různých materiálů tvořících kabel (zlacený konektor připájený třeba stříbrnou pájkou na pocínovaný měděný kabel). Kdyby člověk řešil tohle všechno, tak se z toho asi pos.re a nevybere nikdy nic. smile Tím ale netvrdím, že by kabely neměly na zvuk vliv.

No, bude to chtít asi zkoušet a poslouchat.

Zatím uvažuji, vzhledem k relativně menším nárokům na stavbu, třeba oproti DPA, o PA03 nebo SPM250. Je mi jasné, že výkonově jsou nesrovnatelné, ale protože to chci na poslech do paneláku, kde stejně musím držet hlasitost na uzdě, tak by toto pro mě nemuselo být limitujícím faktorem. Má někdo zkušenost přímého srovnání těchto dvou?

5

Re: Srovnání zvukových vlastností zesilovačů

Nejsem si jistý a možná, že se i mýlím, ale mám pocit, že DPA223 je lacinější, než PA03. Osobně bych raději šel do DPA223 než do PA03 či SPM250, ale jak říkám, je to můj názor. A výkonově ? Dle citlivosti reprobeden budeš hrát i na tu DPA223 tak hlasitě, že ti poteče i krev z uší, než ji dostaneš do limitace, spočítej si potřebný výkon: http://www.hifinazory.cz/forum/viewtopi … 8De#p46073

6

Re: Srovnání zvukových vlastností zesilovačů

PA03 je dobrej integráč, ale pořád integráč...

7

Re: Srovnání zvukových vlastností zesilovačů

No jo, DPA223 bych zkusil, ale nechce se mi osazovat desky a všechno okolo toho dělat. PA03 nebo SPM250 bych dostal jako osazené, oživené a otestované moduly (včetně chladičů!), tak proto se zaměřuju pro začátek spíš na ně. Odrazuje mě hlavně mechanika - montáž výkonových součástek k chladičům - nemám na to moc vybavení a žádné zkušenosti s takovou činností.

To, že je PA03 integráč znamená, že má zřetelně horší zvuk než ostatní diskutované moduly? Pokud je měl někdo možnost přímo porovnat, pokud jde o charakter zvuku, v čem se liší?
Díky.

8

Re: Srovnání zvukových vlastností zesilovačů

PA03 má jmenovitý výkon něco málo přes 2x60W. Při velmi nízké citlivosti současných reprosoustav je výkon 60W relativně málo, modul PA03 by musel být zapojen v můstku s výstupním výkonem 120W/8ohm a s tím už se dá něco dělat. Pro stereo by bylo potřeba dvou takto zmůstkovaných modulů PA03.
Jednu PA03 jsem si cvičně osadil, změřil a poslechl /ještě je v Aldaxu a je volná/ a musel jsem konstatovat, že to i v můstku hraje výborně.
Zkoušel jsem dokonce zmůstkovaný modul PA03 napájet poněkud nižším napětím/asi 2x23V ss/ a zatížil jej čtyřmi ohmy a s výkonem okolo 80W-i v této situaci modul obstál se ctí a proudové jištění v IO LM4780 ještě nereagovalo.

DPA223 je malý diskrétní modulek, určený do výkonu okolo 70W/4R. Ale uznávám, že ne každý má chuť a prostředky se patlat s mechanikou.
Nicméně na mechanice je nejlíp poznat šikovnost, smysl pro přesnost, estetiku a detail. Sypanou stavebnici jakéhokoliv zesilovače dokáže při trošce pozornosti poskládat téměř kdokoliv, pokud má k ruce přesné vodítko ve formě podrobného manuálu. Ovšem ta mechanika, to je jiná káva. Dosti to lidem usnadňuje firma Modushop, případně Fischer Elektronik a jiní, ale radost z vlastnoručně vyrobeného přístroje tyhle polotovary rozhodně nenahradí.
Až se člověk nadře při řezání, broušení, pilování, řezání závitů a shánění eloxovny či komaxitového boxu, tak je silně pravděpodobné, že si své práce bude vážit daleko víc než ten, který to poskládal z relativně drahých polotovarů.
Ale jsem ochoten uznat, že ne každý je dostatečně manuálně zručný a má po ruce odpovídající "vercajk".

Web

9

Re: Srovnání zvukových vlastností zesilovačů

Myslím, žes to napsal přesně. Snad jen s tou výhradou, že DPA223 umí i více než těch 70W, vždyť je na konci osazen identicky s SPV100 a umístění BDček přímo na chladiči není horší než při použití přídavného hranolku smile

Web

10

Re: Srovnání zvukových vlastností zesilovačů

Mě jen vážení vcelku zaráží, že dokud tu projekt PA03 nebyl, tak jste tu nad vším ohledně LM4780 ohrnovali, přestože návrh je v zásadě pokaždé stejný a z mého pohledu je oproti ostatním DPS na PA03 pouze jedna přidaná hodnota-ochrana reproduktorů proti SS napětí na výstupu zesilovače.

11

Re: Srovnání zvukových vlastností zesilovačů

Vážený little smile, kdopak tady co ohrnoval? Já jsem vesele stavěl a poslouchal moduly s LM3886, což je simplifikovaná verze téhož... A to, že LMxxxx má (snad) díky kvazikomplementárnímu konci svůj zvuk, který se (kupodivu zejména) při vyšším vybuzení projeví, je prostě fakt. Nevím o tom, že by tady někdo na tyto povedené šváby dělal anti-reklamu.

Samozřejmě, jsem už starší pán, táhne mi pomaličku na 40, mohl jsem leccos neudržet v paměti... Na druhou stranu, to, že TW2010 svým zvukem víceméně strčí LMko do kapsy, taky nemusí být náhoda.

A to "v zásadě stejný" při bližším zkoumání drobných nuancí návrhu PA03 nemusí zcela platit. Ono to lze zobecnit i tak, že skoro každý modernější zesilovač je "v zásadě stejné" defaultní zapojení výkonového operáku smile smile smile Divil by ses, co například udělá drobná úprava kompenzací se zvukem i měření DPA223. Bohužel, mých úprav se asi každý bojí a nikdo z těch, kdo si vyžádali návod, neposkytl žádnou zpětnou vazbu sad

Web

12

Re: Srovnání zvukových vlastností zesilovačů

PA03 - je výborný a odolný modul, provozoval jsem přes rok 6ks těchto modulů zabudovaných přímo od mistra ve svých 3 pásmových  aktivech, nechá si líbit neskutečné věci, kromě sepnutí relátek jsem o nich nevěděl
223 mám půl roku, je pro mě projevem srovnatelná s 222, tudíž zvukově lepší než PA03

13

Re: Srovnání zvukových vlastností zesilovačů

Díky. Kdybych to napsal sám, byl bych za zaprodance smile

Web

14 ...editoval sinclair (13. 7. 2010 16:16)

Re: Srovnání zvukových vlastností zesilovačů

Ondro, už jsem to psal několikrát:

Do odporové zátěže nebo jednoduché komplexní se může takto "urychlený" modul chovat poměrně slušně, ale průser nastane, až někdo připojí bedny s výhybkou, složitou jak malý Temelín, nebo nedejbože čistě induktivní zátěž, pro větší srandu ještě za tlumivkou visící kýbl třeba kolem 50uF, nebo -ó bože- výstupní trafo pro 100V rozvod.
Přesvědčil jsem se o tom u SPV250, kterou sem po tvém vzoru chtěl "zrychlit". Dokud to bylo do odporů, bylo to v pohodě. Potíže se zákmity nastaly v momentu, kdy jsem připojil výhybku z ARS1054 a vyslovený průser, spojený s výpadkem pojistek byl standardní výstupní transformátor 20V/100V/100W z modulu AUJ637, který lze tímto obousměrným způsobem používat.
My v Aldaxu nevíme, co si kdo k modulu připojí a naším úkolem je zajistit bezpečnost jak zesilovače, tak i připojených soustav, stabilita v hraničních režimech je samozřejmostí, nemohu se spoléhat na zkušenosti zákazníka, ani neumím odhadnout záměry, které s modulem má. Proto rád oželím nějaký ten volt na mikrosekundu a raději to vyměním za klidný spánek, ať si s modulem dělá kdo chce co chce.
Zkus třeba ke konci s TDA7250 a Darlingtony připojit výstupní trafo, nebo jen třeba probité piezo bez ochranného odporu-uvidíš ten čarokrásný ohňostroj. Jenže o tohle já nestojím.
Stejným způsobem a možná i filozofií postupovala Tesla Vráble, jejichž konce /s dvojitým diferákem/ sice nebyly žádné rychlíky, ale byly za každých okolností stabilní, ať se na výstupu dělo cokoliv.
Já tomu celému -možná nesprávně- říkám "průmyslová odolnost", chráním tím zákazníkův majetek a pak také sebe před reklamacemi.
Na vlastní pěst ať si každý s kompenzacemi a změnou polovodičů dělá co chce, ale pro "sériovou" výrobu typu Aldax nejsou postupy, které jsi Ondro praktikoval u SPV100, vhodné.

Web

15

Re: Srovnání zvukových vlastností zesilovačů

Moment moment,
já se ohrazoval proti Tvému tvrzení, že DPA223 umí jen 70W do 4 ohmů.

A pokud vím (je to už dloho), u SPV100 jsi nakonec skončil u stejné hodnoty kompenzačního kondu jako já, jen seriový rezistor byl o jednu hodnotu v řadě E12 jinde než můj. SPV250 jsem urychlovat nezkoušel. V subu mi pohodově slouží s původními hodnotami.

(edit)
Na test mých kompenzací DPA223 jsem domluven s panem Dudkem, ale táhne se to mojí vinou, ještě to nemám hotové - krabice...

Jinak máš pravdu, tunit jeden kousek a udělat stabilní seriovku jsou zcela odlišné úkoly. Proto jsem taky chtěl ať ty moje kompenzace do DPA někdo vyzkouší...

Web

16

Re: Srovnání zvukových vlastností zesilovačů

Díky moc za informace, názory, zkušenosti, rady...
Stejně to vypadá, že si na svůj "ideál" budu muset přijít sám, takže zkoušet, poslouchat...
Ale aspoň mě vaše informace inspirovaly a nasměrovaly. Až se něčeho použitelného doberu, podělím se o dojmy. smile

Příspěvky [16]

  Stránky: 1

Chceš reagovat? Musíš se přihlásit.

Audioweb.cz » Zesilovače, receivery » Srovnání zvukových vlastností zesilovačů

Podobná témata


~±«|»¼½¾²³&@µΩπØ$£