81

Re: Drevena dyha

S ulamovacím nožíkom som sa ja zas vždy vybral po letokruhu, nie tam kde bolo treba. S papierovou páskou som nemal problém. Ak ináč spraviť zosadenku? Potrebuješ lepiť.
Čím lepšie je dýha prilepená, tým je menej brúsenia. Preto mi napadlo použiť tie lisy. S jedným by som vyvinul dostatočný tlak na malej ploche. Na 30x45 cm som použil jeden 6 t, pod ním bola 50 kg oceľová placka a MDF. Ale na bočnú plochu, napr. 100x30 cm je to málo.
4 ks tohto
http://www.promacz.cz/stroje-naradi/ind … mp;subcat=
na spodok jedna doska, bedňa, druhá doska a zatiahnuť. Samozrejme to nemusí byť kupované, stačí zvariť rám. A môžeš lisovať dýhu všetkým v okolí smile

82

Re: Drevena dyha

Na řezání dýhy se používá pilka dýhořezka,je vhodnější než různé skalpely,ulamovací nože a obzvláště na tvarové vyřezávání dýhy.
Na lepení sesazenek v domácích podmínkách se dá použít asi jen papírová páska.Vyráběla se i děrovaná a taková sesazenka šla dýhovat obráceně,takže se nemusela dýha následně brousit tolik do hloubky,potom se provádělo vlhčení ionizovanou vodou a broušení na jemno.
V kusovém dýhování se ty lisy nazývají - truhlářské poky -když jsou šikovně udělané není problém je přizpůsobit velikosti a tvaru dílu a rozložení tlaku je rovnoměrné po celé ploše.Ač se to nezdá,když se zabere jde i ručně se šroubem,dosáhnout tlak jako s těmito hydraulickými hevery.

83

Re: Drevena dyha

Dýhuji způsobem "Dokken", to je nažehluji dýhu natřenou alkaprénem. Mám ale problém se spoji. Když nažehlím pásy postupně, dýha se po vychladnutí smrští a vzniknou asi 0,5mm mezery. Když pásy předtím slepím papírovou páskou, mezery sice nevzniknou, ale pásku musím nějakým způsobem odstranit. Jakmile ji navlhčím, dýha nasaje vodu mnohem rychleji, než papír, udělají se bubliny a dýhu musím znovu zažehlit. No a jsem tam, kde jsem byl. Zase mám krásné mezery. Jinou lepenku, než hnědou papírovou, se bojím použít, aby se lepidlo nezažehlilo do dýhy. Odbrušovat lepenku nasucho jsem nezkoušel, ale nejspíš by vznikly díry v okolní dýze a stejně bych neměl jistotu, že je všechno lepidlo pryč. Nevíte co s tím?

84

Re: Drevena dyha

Ja jsem dostal s dyhou i pasku, kterou jsem vlastne nikdy nepouzil. Nesla potom lehce sejmout z dyhy a trhala se (lepidlo se vlhcilo, je skoro bila a velmi tenka). Pouzil jsem TESA pasku a bylo to OK, ale nebyl jsem schopen vyvinout takovy tlak jako vy.

85

Re: Drevena dyha

Tady nejde o tlak, ale teplotu při nažehlování. Ta TESA páska přežila teplo od žehličky? Já jich zkoušel několik, ale lepidlo se tak zavařilo do dýhy, že ji potom vytrhávalo s sebou.

86

Re: Drevena dyha

tak to je dobra otazka... myslim si ze jsem pasku sundal pred zazehlovanim. A lepil jsem Soudalem, ne chemoprenem. (ale taky zazehloval smile)) a jak! Na jedne strane bedny jde dokonce videt i stopa po zehlicce sad

87

Re: Drevena dyha

Tak jsem našel pásku, která snese zažehlení a potom jde strhnout, aniž by vytrhla dýhu. Něco s sebou sice vezme, ale je to zanedbatelné. Bohužel, i tak vznikne mezera. Odhadem tak desetinka, ale je tam.

88

Re: Drevena dyha

Jakým způsobem připravuješ hrany sesazenky před slepením,není chyba tam v nerovnosti hran?Lepí se nejprve na krajích a středu přes a pečlivě se to stahne k sobě a potom celá spára podélně.Používá se na pásku gumový váleček aby to dobře drželo a vytlačila se voda.A také je třeba začínat lisovat (zažehlovat) od středu aby se to přebytečné lepidlo mělo kam vytlačit,jinak to jde tou lepenou spárou.

89

Re: Drevena dyha

Já jsem spáry vyřešil tak, že jsem nejdřív přilepil polovinu dýhy. Tu druhou jsem lepil až po proschnutí a s mírným přesahem .Pak jsem to špičkou žehličky zažehlil. Po proschnutí se to dá zbrousit do ztracena. Osvědčilo se mi prkýnko a opatrný ruční broušení...
http://basstl.blog.cz/

90

Re: Drevena dyha

Hrany neupravuji nijak. Zjistil jsem, že je neseříznu přesněji, než jsou z výroby. S lepením páskou nemám problém. Jde to tak přesně, že spára není vidět. Bohužel, tepelná roztažnost udělá své a po vychladnutí se spára vždy objeví. Zatím nejlepší výsledek byl, když jsem nažehlil jeden pás a nechal ho úplně vychladnout. Potom přiložil druhý, zažehlil jen centimetr u spoje a zase nechal vychladnout. Teprve potom jsem dožehlil zbytek. V žádném případě se nesmí znovu ohřát okolí spáry, jinak to zase ujede. Nedokážu si představit lepení nějakým vodovým lepidlem, kdy se dýha ještě roztahuje a smršťuje podle toho, kolik jí toho dám vypít.

91

Re: Drevena dyha

Lepil jsem to disperzí (už přesně nevím typ, ale byla rychleschnoucí a voděodolná ) a bez problému. S normální disperzí (např. Herkules) už je to horší, protože trvá dlouho než uschne, dýha se pálí a vznikaj bubliny...

92

Re: Drevena dyha

Dýhu budu mořit, takže se bojím lepidel, které do dýhy sáknou. Proto jsem zvolil suchý postup.

93 ...editoval bubuxin (23. 10. 2008 9:57)

Re: Drevena dyha

Hoši, každý kto si to už vyskúšal Vás bude presviedčať na svoj postup. Asi si to musí každý vyskúšať. Ja som skúsil Chemoprén a dýhu zavalčekovať (nie žehliť) a dýha sa mi odliepa. Tak isto mi stolár hovoril, že Chemoprén môže časom dýhu zfarbiť. Posledné bedne som lepil Soudalom a použil stolárske svierky. Výsledok je parádny. Zosadenky lepené krepovou páskou, ktorá bola po lisovaní statočne prilepená k dýhe.
Ale ako píšem vyššie treba si nájsť ten svoj postup.
Ad. hrany. Nepochopil som dosť dobre, že hrany boli od výroby presné, že presnejšie urobiť nejdu. Ja som mal brest ktorý mal na jednom konci 30, v strede 25 a na druhom konci 28 cm. A makasar mal 11 na jednej strane a 9,5 cm na druhej. Toto zosadiť musíš.

94

Re: Drevena dyha

Mám jen jeden spoj ve středu, takže pásy seřezávat nemusím. Pokusy o seříznutí i tím nejlepším lámacím nožem skončily katastrofálně, tak jsem to pustil z hlavy. Nažehlování na alkaprén funguje dobře. Jen musíte mít dýhu v jednom kuse.
Na lepení klasickou metodou nemám dost svěrek a také se bojím prosáknutí lepidla skrz dýhu. Pro jistotu i místo laku na rub dýhy používám acetonovou barvu namíchanou na finální odstín po moření. 0,6 mm dýha prosakuje velmi lehce.

95

Re: Drevena dyha

Už to párkrát zaznelo. Dýhu rezať len dýhorezkou

http://img03.picoodle.com/img/img03/3/10/24/t_dhorezka02m_f0ec731.jpg

Ja som zohnal len náhradné plátky (za 94 Sk kus, zlodeji), rúčku som zohol doma vo zveráku smile
Robí sa s tým parádne, doživotná spokojnosť. Netreba tlačiť, treba rezať podľa pravítka a po reze prejsť niekoľkokrát. Dosiahnete absolútne rovný rez ktorý sa s akokoľvek ostrým nožíkom nedá zrovnať.

96

Re: Drevena dyha

Ako je to s morenim. da sa dyha namorit este pred lepenim, alebo az potom.

97

Re: Drevena dyha

skyd, dyha sa ešte musí brúsiť, takže zrejme po lepení.

98

Re: Drevena dyha

Dýha se po nalepení alespoň 2x brousí a mezi broušením lehce vlhčí.Když budeš mořit před lepením tak se listy zkroutí a nepůjde to lepit ani sesazovat k sobě.Každá případná pozdější oprava bude mít za následek že to bude pěkně flekaté i když se to rozkartáčuje.Prostě osvědčený postup je lepení-broušení-moření-lakování.

99

Re: Drevena dyha

prosakovani lepidla se v mem pripade nekonalo... a jak jsem popisoval, sverky nahradily stahovaci pasy. Vysledek neni jako od Quise, ale na prvni pokus v amaterskych podminkach jsem relativne spokojen.

100

Re: Drevena dyha

S odstupem času bych chtěl varovat před lepením alkaprénem. Alespoň ne tak, jak jsem to dělal já, že jsem dýhu nejdřív opatrně natřel acetonkou, aby lepidlo neprosáklo, potom nanesl po dvou vrstvách lepidla jak na dýhu, tak na podklad a nakonec nažehlil. NEDRŽÍ TO!!! Pokud s tím dál nic neděláte, nic se neděje. Mně se ale stalo, že jsem zkurvil povrchovku, takže jsem dýhu znovu brousil a ejhle, stačí zavadit o hranu dýhy a jde to dolů. Dýha se neodštípne, jak by se dalo očekávat, ale odloupne se pořádný kus. Také se mi stalo, že se dýha odloupla sama od sebe v místě spoje díky sesychání. A to byl spoj zatmelený (cca 0,5mm) a přelakovaný nitrolakem. Pod syntetikou, která je mastná, to naštěstí nic nedělá. Zatím.