Téma: LspCAD 6 vs LspCAD 5

Zdravím,

jaká verze LspCADu je lepší?? 5ka nebo 6ka?? máte někdo zkušenosti s oběma verzema?? existují na ně nějaký český tutorial?? Předem děkuji za odpovědi. smile

Re: LspCAD 6 vs LspCAD 5

neexistuje, vše je engliš.
lepší nebo horší , těžko říct- každá máí jiné uživatelské rozhraní , záleží co ti vyhovuje...

Re: LspCAD 6 vs LspCAD 5

Mezi 5 a 6 je podstatnej rozdíl v tom, že 6 umí současnou práci s měřenými směrovkami, ale je to tak nešikovně udělaný, hlavně vstupní formát dat, že pochybuju, že to kdy někdo použil - musel by si na to udělat nějakej konvertor. Nechápu, proč to Johansson udělal právě takhle, jinak by to bylo silně použitelný.

Re: LspCAD 6 vs LspCAD 5

Taky jsem to někde zaznamenal, zkoušel jsem to a nešlo to. Teď vidím, že je to verzí 5.25. Fungující instalaci v.6 bohužel nemám k dispozici, takže kdyby někdo měl, ocenil bych. Zdechly mi widle, takže budu instalovat celý znovu - ideální čas na upgrady smile
Nemám k tomu nikde návod, ale mám za to, že formát je jednoduchý .txt frekvence - amplituda - fáze - amplituda- fáze - atd. Převod se dá udělat přes excel z .csv souborů.

(upravil MaBat 29. 3. 2010 11:31)

Re: LspCAD 6 vs LspCAD 5

http://www.ijdata.com/LspCAD%206%20manual.pdf , str. 31, resp. 32

Když se na to podíváš takhle, tak je každý formát jednoduhý. Spíš jde o to, že neexistuje nic, co by to takhle přímo vyexportovalo, potřebuje to tuhle přípravu. Osobně už to mám ale tohle vyřešený, nicméně asi jednodušší by bývalo bylo udělat jen utilitu na konverzi, ale měl jsem nějak zafixováno, že to umí jen simulovat z pístů... Krom toho, co znám, tak "dostupná" instalace 6 není bez problémů. Jedině si to koupit smile

Re: LspCAD 6 vs LspCAD 5

No tak udelat script pro Javu pripadne jenom Excelovsky script by nemelo byt slozite.

Web

Re: LspCAD 6 vs LspCAD 5

Dyť se toho ujmi. Zrovna bych potřeboval s něčím porovnat výsledný výkonový cháry a jejich váhování...

(upravil MethMan 29. 3. 2010 13:13)

Re: LspCAD 6 vs LspCAD 5

V tom asi chybu neuděláš smile Vtipný by bylo kdyby jsi uměl zakomponovat metodiku predikce subjektivních preferencí na objektivních parametrech dle Toole-Olive do Xoveru. Bylo by to pak velmi, velmi prodejné. Kdyby si to umělo namodelovat i charakteristiky v zadní hemisféře a na vertikále bylo by to úplně bon. Bohužel nejsou volně k dispozici AES papery, kde je metodika podrobněji rozepsaná.

(upravil MaBat 29. 3. 2010 13:18)

Re: LspCAD 6 vs LspCAD 5

Oni ji totiž IIRC nakonec nezveřejnili, jen napsali, že jim to koreluje asi na 0,98 nebo kolik big_smile Je popsána ta starší, resp. principy, ale ne ta poslední. Mám komplet AES Loudspeaker Anthology, tam něco z toho ještě je, zbytej už je novější... a na "projekt" s hromadným členstvím nakonec nedošlo. Ale jak říkám, konečný vzorec tam stejně nebude. Dá se to prý "uhodnout", ale nevím.

Re: LspCAD 6 vs LspCAD 5

Moc rychle odepisuješ ... editoval jsem. smile I ta stará by byla bezva.
Bohužel. Olive sliboval, že dá k dispozici HK Listeners Training Programme. Už je to rok nebo dva a furt nic.

(upravil MaBat 29. 3. 2010 13:45)

Re: LspCAD 6 vs LspCAD 5

Já hlavně plánuju dodělat 12" podle Geddese, poslední dipol a dát si od DIY na čas pauzu. Bohužel jediné, co zatím mám z WG, je jméno -po nastávající manželce stylově a vtipně Annie smile Jsem s prací omezenej na terasu, takže čekám jen až se trochu oteplí - už asi třetím rokem stejná situace. Xover je jen vedlejší produkt práce na WG, tak aspoň že tohle mám připravený.

- Sorry za OT.

Re: LspCAD 6 vs LspCAD 5

tady na foru sem čet že existuje crack na 6ku kterej neblbne (ostatní prej nějak blbnou) tak sem ho stáhl a zatim sem tam nic špatnýho nezaznamenal, ale to bude tim že v tom asi moc neumim, pokud by někdo chtěl tak bych to mohl poslat smile

mě se celkem líbí ta 6ka, akorát nevim jak pořádně navrhnou ozvučnici, mi přijde že je to tam takový nešikovný :-|

(upravil MaBat 29. 3. 2010 16:10)

Re: LspCAD 6 vs LspCAD 5

Jen na ozvučnici 5.25 bohatě stačí - pokud jde o basreflex a uzavřenou, stejně jde jen o to, aby to nebučelo už z bedny. V reálu to pak bude různě dunět stejně, jen už to nebude samotnou bednou, ale místností. K tomu, aby ses podíval, co lze zhruba s jakým reprákem, hlavně jak hluboko, s jakou výchylkou a citlivostí a v jaký bedně, stačí cokoliv...

Solidní hrátky umí LEAP, to už je profi software - hodně mi to pomohlo u deskových ozvučnic.

Re: LspCAD 6 vs LspCAD 5

no tak chtěl bych v tom umět ozvučnice, ale i výhybky přímo na míru k ozvučnici a typu repráku, z těch grafů pak vyčíst co je dobře a co špatně. taky bych chtěl vidět ukázku dobře navrhnutý ozvučnice a její grafy a ukázku špatně navrhnutý ozvučnince a její grafy. Pokud byste někdo měl tak bych byl za odhalení vděčný smile

Ohledně těch výhybek bych měl dotaz: k čemu je dobrej kondenzátor připojenej před odpor k basovýmu reproduktoru?? k čemu je ten kondenzátor vim, ale proř přez odpor?? je to kůli proudovýmu omezení?? jakej to má vliv na vlastnosti výhybky??

(upravil MethMan 29. 3. 2010 16:45)

Re: LspCAD 6 vs LspCAD 5

E.R. - pošlu ti PM, jestli by jsi mi to poslal, byl bych rád. Předpoládám, že je paralelně / Sériově by to byla hovadina/. Spolu se sérivě zapojenou cívkou tvoří dolní propust. Používám to tak, že velikost cívky je poměrně velká a dělá "75%" funkce DP. Nastavením vhodných hodnot R a C se dá hýbat s fází aniž by to mělo podstatný vliv na přenosovou funkci. De-fakto jde o míru kompenzace narůstající indukčnosti. Nejlepší je si to vyzkoušet na konkrétním případu a chvíli si s tím hrát, aby jsi viděl co to dělá a kde je hranice za kterou velké změny hodnot skoro nic nedělají. Finálně je potřeba najít rozumné velikosti všech 3 součástek. Nemá smysl tam mít 0,5mH, 100uF a 50R.

(upravil MaBat 29. 3. 2010 16:55)

Re: LspCAD 6 vs LspCAD 5

EsoRimmer: Měl bys asi začít články od B. Sýkory z AR ("Stavíme reproduktorové soustavy") - ke stažení zde: http://www.czechaudio.com/CZ/Theory.htm

- Jestli myslíš seriový RC paralelně k basáku, tak to slouží ke srovnání vlastní impedance repráku, jinak dané indukčností jeho cívky (má-li). Tahle celá kombinace se tak stane pro předcházející filtr v podstatě odporovou zátěží (v pásmu nad rezonancí), což je nutný pro to, aby to celý fungovalo podle vzorečků - tedy vlastně nefungovalo smile V praxi většinou žádný vzorečky nefungujou a je to pořeba dělat podle konkrétních měření a tahle kompenzace tam může i úplně chybět, nebo mít trochu jinou podobu a nakonec i funkci.

Re: LspCAD 6 vs LspCAD 5

Texty od B. Sýkory si pročtu.

ještě bych měl takovej menší dotaz... tak sem zkoušel něco tvořit a koukal jsem na tu fázi jak se mění když změnim polaritu výškovýho reproduktoru (jednalo se o dvoupásmovou výhybku, Fc 2.5 kHz) , zajímalo by mě jestli je lepší když ta fáze je souběžná (při opačné polaritě) nebo když se v bodě Fc otočí (vyhopne nahoru)

Re: LspCAD 6 vs LspCAD 5

Tak nahoď nějaký obrázky.

(upravil EsoRimmer 30. 3. 2010 15:13)

Re: LspCAD 6 vs LspCAD 5

http://s4.postimg.cc/umdysnagp/3978_rozdil_faze.jpg

na prvnim obrázku je  polarita výškovýho repra normální a na druhym je otočená, a ta fáze i SPL se změnilo.... na co mám vliv SPL bych věděl, ale na co má vliv ta fáze?? vpodstatě je to ve 20kHz (oproti 20Hz) otočený u 150 stupňů, znamená to že frekvence 20kHz je oproti 20Hz opožděná o 150 stupňů?? takže nakonec z výškáče ta frekvence leze později než frekvence 20Hz v basovýho repra?? jde to v praxi hodně poznat?? jaká je taková ta hranice kdy je to slyšitelně zanedbatelný??

a taky jsem na netu viděl už hodně vyhybek a skoro každá měla tu fázi jako na prvnim obrázku... může to tak být??

(vyhybku sem navrhoval ve spěchu tak neni moc použitelná tak to moc nekritizujte, slouží pouze jako názorná ukázka na tu fázi) smile

(upravil MaBat 30. 3. 2010 19:38)

Re: LspCAD 6 vs LspCAD 5

Na horním obrázku jsou ty repra na dělící frekvenci +- v protifázi, proto taky ten propad v amplitudě a v pořádku to není - oproti stavu, o kterém asi mluvíš, kdy fáze v grafu jen "přeskočí" z -180 do +180, což v reálu není žádná diskontinuita (je to jen vlastnost toho zobrazení a křivka fáze ve skutečnosti pokračuje pořád plynule jakoby směrem dolu), tady se jedná opravdu o prudkou změnu ve fázové charakteristice, všimni si na jakých úhlech to "skáče" (v reálu je to samozřejmě plynulejší, i když dost prudké). Výsledná fázová chára reprosoustavy, přirozeně spolu s amplitudovou chárou, by měla být co možná nejplynulejší, hladká - což už je v principu splněno na dolním obrázku. Mluvíme-li tedy o přímém zvuku.

A ano, je to zpožděné, je to vlastnost všech analogových výhybek vyššího řádu (a čím strmější, tím celkově víc), jde o tzv. fázové zkreslení, tj. deformaci tvaru signálu, což ovšem uchu prakticky nevadí, nejde-li o vyložené extrémy. Jinak by se také žádné např. aktivní výhybky se strmostí 24 dB/oct v cestě signálu ani nedaly poslouchat, že...

- Takže až budeš někde číst, že jen výhybky se strmostí 6 dB/oct jsou to pravé, protože umožňujou rovnou fázovou cháru a pěknou skokovou ("časovou, tranzientní") odezvu a že na tom záleží, věř, že to jsou jen marketingový bláboly a oblbování hifistů. V reálu to má často nakonec víc nevýhod, než výhod. Ale to už je OT.

Co je ovšem zásadní pro kvalitní zvuk reprobedny: rovná amplitudová chára přímého zvuku (tedy i plynulá fázová, ne nutně rovná) a to, aby spektra odrazů, tedy amplitudové směrové vlastnosti, co nejvíc odpovídaly spektru přímého zvuku, tj. aby bedna "hrála do všech směrů stejnou cháru". Jak se k tomu nejlépe přiblížit, už by bylo na delší povídání, jen napíšu, že to není úplně snadný... smile