diyFans.org

Fórum o audiotechnice a elektronice

#1 03.04.07 8:11

Michal
moderátor
Z: Plzeň
Příspěvků: 1267

Recenze Peerless XXLS10 Automotive

Zdar. Protože by tohle mohlo někoho zajímat, napíšu to. Ale hodím to sem ne do projektů, protože "prdnutí repra do bedny" nepovažuji za projekt.
Nejdřív jsem měl objednán u Mengela XLS10, obyčejnou 8ohm verzi s tím že pro ní pořídím adekvátní zesilovač. Jenže dodávka se zdržela, tak jsem si to rozmyslel a úplně tuhle koncepci zavrhnul. Chtěl jsem se na sub vykvajznout, zatím udělat pořádně předek a koketoval jsem i s myšlenkou to všecko rozprodat a vrátit se zpět do šedi koncernového audia.
Tomu jsem oddolal a když začal gaminn objednávat z USA, tak jsem se svezl a objednal si Peerless XXLS10 a dva neodymové výškáče.
Ale proč to sem píšu. Zarazil mě rozdíl mezi HS250 a XXLS10. Věřím, že zatímco já slintám blahem, spousta lidí by to považovalo za cestu k horšímu. Vono to totiž zdaleka tak neduní. Ale co je důležité, neduní to tehdy kdy nemá.
Ti, kdo kteří z vás si už k subwooferům čuchli ať v autě nebo doma a pustili se do stavby né úplně dokonalého subýku jste se jistě setkali s tím, že subwoofer v některé písničce byl OK, někde nebyl vůbec slyšet a někde zase nebyl k poslouchání. Moje zkušenost z tohohle je taková, že to způsobuje příliš nízké oddělení subwooferu, které nepříjemně zdůrazňuje nejnižší frekvence. (oddělím níž, nějaké basy - ty vyšší - zmizí, tak to oroštuju a je to) Zvuk z takového subu je někdy pěkný a někdy se nedá poslouchat. A právě v tomhle spatřuju hlavní přínos svého nového osazení proti HS250 (který považuju za dobrý - pro pořádek). Masáž na spodku má přibližně stejnou intenzitu, přeju-li si jí. Co se ale rapidně změnilo je podání toho nahoře a to, čemu říkají hifíci tranzient. Zkuste si z autosubem třeba poslechnout český rozhlas, nějakého komentátora. Takový sub se dá dělit výš, může být tišší a přesto je dole síly dost a nejnižší frekvence neschází a na oplátku dostáváme perfektní dynamiku a přenos i těch "rázných a tvrdých" basů a znatelně odlehčujeme předním a zadním středobasům.
Psáno má 4ohm, ale při pohledu na impedanční cháru má v pásmu fs-100hz pokles od maxima až někam hluboko pod 3ohm, takže s ním počítám spíše jako s 2ohmovým. Tedy DF od zesilovače je mrzký, proudové zatížení zesu velké, zdroj v něm určitě slabý... Ale on je to v celku velmi dobrý výsledek.
Doporučená uzavřená je 14L, což se i mě, zastánci malých uzavřených zdá šíleně málo takže je tuším v 18L. Membrána se rukou v podstatě nedá promáčknout přes polštář vzduchu v uzavřené bedně, přesto je při velké zátěži výchylka taková že se XXLS nemusí stydět, ale pumpování alá autohyfy se nekoná.

XXLS10 je o dost dražší než HS250. Pro mě tu cenu má a výsledek s proti "ortodoxnějším" autohifi 10" za stejnou cenu úplně jinde, za čož vděčíme jménu výrobce. Xetec, který OEM verze těchto XXLS dává pod svojí značkou a logem si za ně účtuje téměř dvojnásobnou cenu a to je tak kategorie, kam by v autohifi spadnul. Další důkaz, že je to jiný svět.

Hučení a zahučávání se nekoná, tentokrát ani v náznaku, tlak v uších nikde, navázání na předek bylo dílem okamžiku.

Až po mě někdo bude chtít radu ohledně subu do auta, řeknu mu 10 nebo 12", lepší gumák, malá uzavřená, nebo měkčí profík. Ale vzhledem k tomu, že v autě potřebujeme občas odvézt zásilku zbraní, hoeroinu, nebo nějakou mrtvolu, 100L bednu tam nechci. Proto vítězí ta první volba.

#2 03.04.07 9:18

little
člen
Z: nedaleko Tábora
Příspěvků: 236

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

Stejně si myslím, že by bylo mnohem lepší to dát do projektů. Mnoho lidí by ti za to jistě poděkovalo (včetně mě..) smile

#3 03.04.07 10:29

junglist
člen
Z: Kolín / mid bohemia
Příspěvků: 47

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

Zajímavý. Věřím, že jsi spokojenej. A vo tom to přeci je. nebo ne?

#4 03.04.07 10:45

Crashpc
člen
Příspěvků: 689

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

hmm a jaka je tedy cena?

#5 03.04.07 10:48

Xhibit
člen
Příspěvků: 30

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

a taky kde ten reprak u nas koupit? google me nic nenasel..

#6 03.04.07 10:55

Michal
moderátor
Z: Plzeň
Příspěvků: 1267

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

U mengela (audium.sk) je to za 160e+DPH, což dělá při 28kč/1eur a 19prcDPH cca 5300kč.

#7 03.04.07 11:13

junglist
člen
Z: Kolín / mid bohemia
Příspěvků: 47

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

Na co jsi ho pověsil? Na Audisona? A co Pulsar? Zajímalo by mě, kolik se jich prodalo? Nešlo by to nějak zjistit přes Sinclaira, když pro Zlíňáky dělá? Ty jsi s ním dobrej kámoš. A co kabinet, určitě máš k němu co říct.

#8 03.04.07 11:31

Michal
moderátor
Z: Plzeň
Příspěvků: 1267

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

Bedna je zavřená, malá pevná z dřevotřísky. Je to ta z projektu HS250, k tomu není co dodat. Původně byla na XLS připravovaná, ten HS250 byl jenom takový mezičlánek. smile
Co se pulzara týče, měl bych teď strach. Nejsem SPL freak a Pulzara jsem chtěl právě kvůli tomu, že původně jsem tam chtěl 8ohm a nějak nemám rád zesilovače v můstku, takže monoblok a pořádnej. Pulzar by do impedance tohohle XLS uměl dát určitě přes 600W a to je dost vražda. Jak jsem napsal zacházím s ním jako s 2ohm reprem Tohle je přesně ta chyba, kterou autohifíci dělají. 300W repro, 4ohm, šup, zesák 300W/4ohm ale jaký je skutečný průběh impedance (Zmin = 2.3ohm, Re=1.7 pro můj 4ohmový(!) XXLS10) je nezajímá a diví se, že hoří, pokud mají náhodou robustnější zesilovač typu pulsara.

#9 03.04.07 11:40

antonio
admin
Příspěvků: 819

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

Pulsar je údajně nebezpečný kvůli tomu, že do repra pouští ss napětí, proto už tolik reper odpráskl...

#10 03.04.07 11:47

Michal
moderátor
Z: Plzeň
Příspěvků: 1267

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

Jo, to mi taky někdo tvrdil a odkazoval se na "něčí" měření, která "někde" byla a jsou "průkazná" a "někdo" mu o nich říkal. Podle sinclaira má ochranu ss, velmi spolehlivě fungující a nemám důvod tomu nevěřit, vždyť se v tom vrtá denně. Stejně tak ochrany proti tepelnému přetížení, a kdovíčemu ještě. U něj je problém v tom, že má dobře dimezovaný zdroji konce, tedy do nižší impedance odevzdá adekvátně vyšší výkon, s čímž se v autohifi přílíš nepočítá. Když bych vzal ten 300Wrepro/300Wzes s tím že je to na 4ohm a měl jsem Zmin 2.3ohm, kolik mi dá do těch 2ohm, když umí pracovat i do 1ohmu, a bude s tím mít problém? Ne, bude se smát a z repra se bude kouřit. Spálená kmitka není důvod k reklamaci.
Bohužel tohle je klasický případ toho, jak autohifická repra fungují a jak se z nich ždímá "citlivost", která se pak vztáhne ke 2.83V a i poučení si po přepočtu na 4R mnou ruce, jak mají citlivé repro. Kolik autohifi subů dává Zmin údaj nebo impedanční cháru???

Taková je moje pravda. smile

naposledy upravil Michal (03.04.07 11:49)

#11 03.04.07 14:33

antonio
admin
Příspěvků: 819

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

http://www.autohifi.cz/forum_rep.php3?r … amp;show=0 » sinclair mi to taky vyvrátil, měl jsem ho objednaný, raději jsem to ale přecejen stornoval...

#12 03.04.07 14:46

Michal
moderátor
Z: Plzeň
Příspěvků: 1267

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

Nejde mi na mozek, proč by tam mělo téct 12Vss. Jak v tom mají jasno, že je to 12V. Jakto, že to není napájení konce tedy oněch +-50V nebo kolik tam může takovýhle zes mít. A zvláštní je, že nikdo z nich nepozoroval tu obrvskou výchylku membrány jedním směrem a zkreslení, které by reprák napájený ss vykazoval.
Jde o jediné - na srazech jedou všichni v limitaci - eště kousek to snese, eště, eště... On ten pulzar prostě tu sílu má, takže to ty cívky nesnesou toť vše.
Vždyť při 12 a více V by to repro šlo téměř na Xmax a krátkodobě to subýk sense bez problémů, viz gaminnův XLS. To spíš vyletí ze závěsu nebo se roztluče. SS je problém u středobasů, které mají řádově slabší cívku a řádově stejně výkonné zesilovače, a taktéž u výškáčů zapojených aktivně.

#13 03.04.07 14:58

antonio
admin
Příspěvků: 819

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

Nemusí jít nutně o těch 12V, kdoví co tam jak a kdy leze... nevím, zesům nerozumím.

#14 03.04.07 15:20

Michal
moderátor
Z: Plzeň
Příspěvků: 1267

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

To já taky ne. sad

#15 03.04.07 15:47

Crashpc
člen
Příspěvků: 689

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

"oni ale asi jo". pokud to vemu na stejnosměrný, a ten reprák má 2.2Ohmu, tak tam při 12V poteče 5.45A, a to je nějakejch 65VA. nevěřim že to ta cívka na chvilku nevydrží, navíc by to právě bylo dost vidět... jsou to lamky dojednoho big_smile

#16 04.04.07 12:03

sinclair
člen
Příspěvků: 725

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

Pokud by Pulsar pouštěl do zátěže to, co dává jeho měnič /tedy 2x85V/, tak to odstřelí jakýkoliv reproduktor během pár ms. Dvanáct voltů je nesmysl, jsou to idioti, kteří si reproduktor odpráskli čistým střídavým výkonem Pulsara a teď to nemají na co svést. V "autohifi" vždycky platí, že jsou reproduktory o dost horší a méně výkonné, než zesilovače a pak to takhle dopadá.
Další takový parostroj mám teď v opravě. Je to PhaseEvolution RS1. Na konci šest párů 1943/5200, v měniči 8ks 70A fetů, trafo jak kráva, pracovní kmitočet 46kHz. Bohužel žluté hovado ve výrobě zapomnělo poměrně těžký transformátor podlepit, ten sebou při jízdě klepal, až se v něm proklepal závit nakrátko. Co to asi při takovém výkonu měniče způsobí, nemusím vysvětlovat. Pompeje a Kartágo dohromady. Čekám na trafo z Německa a pak sem dám měření.

#17 04.04.07 12:07

Michal
moderátor
Z: Plzeň
Příspěvků: 1267

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

Takovéhle krásky po opravě a po generálních testech jsou u tebe k mání za cenu šrotu? smile

#18 04.04.07 15:29

Crashpc
člen
Příspěvků: 689

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

aspoň je vidět že maj dobře konstruovaný boxy, a že to ty repráky výchylkou zvládnou big_smile jen výkonem ne...
Michal: no snad to nebude dávat po opravě za pár korun když na tom pracoval, rozchodil, a ještě upgradoval. svatozář mu zas nedělej, je to taky člověk a ne negr aby vopravoval a pak to zadáčo rozdával.

#19 04.04.07 18:20

junglist
člen
Z: Kolín / mid bohemia
Příspěvků: 47

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

OT: Sinclaire, myslíš, že by jsi mohl zjistit, kolik JBP prodali těch Pulsarů? Zhruba. Dík.

#20 04.04.07 18:38

sinclair
člen
Příspěvků: 725

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

Jen JBP dovezlo P1XL kolem 400ks. Ale Mac vozí i jiné firmy. Proč?

#21 04.04.07 19:17

junglist
člen
Z: Kolín / mid bohemia
Příspěvků: 47

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

400 kousků je celkem dost, a nikdo k němu neřekne nic kloudnýho. Myslel jsem, že Zlíňáci maj exkluzivitu! Kdo jinej ještě dováží? Napadá mě Pixmánie, ale to jsou velkopodvodníci.

Ještě jeden OT: vím, že děláš především pro JBP. Ale, měl jsi někdy na servise něco od Hifonics, EmPhaser nebo německej Eton, nebo Rainbow?

#22 04.04.07 21:08

chyna.cz
člen
Příspěvků: 160

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

k tomu pulsaru...
http://www.ahifi.cz/Mac-Audio/Mac-Audio … -g655.html
to je on? nebo je to nějaká řada více druhů třeba dělená podle výkonu nebo jen jeden typ?

#23 05.04.07 20:25

sinclair
člen
Příspěvků: 725

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

To je čtyřka, to znamená čtyřkanál, chyno...

Junglist: ale to víš, že měl. Pokud se o Tobě roznese, že to umíš spravit, nosí lidi kdeco.

#24 06.04.07 8:08

junglist
člen
Z: Kolín / mid bohemia
Příspěvků: 47

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

jj, jasan smile

#25 06.04.07 15:57

sinclair
člen
Příspěvků: 725

Re: Recenze Peerless XXLS10 Automotive

Ještě k tomu 1XL: díval jsem se do záznamů a do konce roku 2006 byly u mě na opravě jen 4ks, všechny s rozvaleným měničem, koncové stupně v pořádku. Což znamená jediné-impedanční přetížení, nebo hořící a posléze zkratující cívka v repráku. Konec to přežil, ale na fetech měniče byla taková tepelná ztráta, že to nepřežily. Proudová ochrana za nic nemůže, tu má 1XL posunutou kvůli dynamice a špičkám hoodně vysoko. To znamená, že ani u jednoho z kusů, co mi prošly dílnou, nemohlo dojít k průniku ss napětí na výstup.
Jestli to opravuje ještě někdo další /přicházejíc tak o záruku/ a kurví to, nevím.

ARCHIV STARŠÍCH FÓR / 4. FÓRUM - 737 témat (1/2007 - 4/2007)