AMPLION.WZ.CZ

Fórum o audiotechnice a elektronice

#1 2006-09-02 14:13:55

flyer
člen
Příspěvků: 3

Stále omílaný kapacitor:))

Jeste než zde spadlo fórum a vše se smazalo, řešilo se tu již mnohokrák využití či nevyužití kapacitoru v autě..Po nastudování všech příspěvků a veškerého zvážení všech pro a proti jsem usoudil, že kapacitor je v aute opravdu k ho***.. včera jsem to říkal jednomu mému známému, který se v autech dost vyzná a vlastní pomněrně silný zesilovač bez kapacitoru. Při větším zesílení pohasínají světla a veškerá podsvícení. Jeho teorie ospravedlnujici kapacitor je nasledujici-> Nejdrive jsem mu vysvetlil zde z fora ten fakt, že kapacita kapacitoru je nekolikatisickrat mensi než kapacita baterie atd a že je k prdu, ale pak me zarazilo jeho vysvetlení, říká, že při 12 V má opravdu baterie nekolikanasobne vyšší kapacitu než kapacitor< tudiž je k ničemu>, ale při dobíjení klasicky alternátorem se nabíjecí napětí baterie zvětší asi o 2 V -> Baterie má prý největší kapacitu právě při 12 V, ale při 14 < klasický provoz> kapacita rapidně klesá, proto se prý používá kapacitor, aby alespon trosku baterce pomohl... Ukazal to i v praxi, při puštěném motoru < 14 V > byla výchylka rafičky voltmetru větší než pri motoru vypnutém< 12 V > ( stejná sklatba, stejné zesílení ).. nevim ted komu mam verit.. diky za odpovedi

#2 2006-09-02 14:34:22

7tech
člen
Z: Příbram
Příspěvků: 470
Web

Re: Stále omílaný kapacitor:))

To Tě pěkně nakrmil. coolcoolcool
Nabíjecí napětí akumulátoru je opravdu asi 14.4V, ale že by při takovém napětí kapacita akumulátoru klesala, je totální hovadina. Dobíjení by potom jaksi ztratilo smysl. Samozřejmě, když akumulátor od nabíjení odpojíš, napětí klesne, ale to nemá s jeho kapacitou nic společného. A běžné alternátory mají kolem 500W, takže i to je tak tvrdý zdroj, že ho kondenzátorem nevytrhneš.

naposledy upravil 7tech (2006-09-02 14:45:07)

#3 2006-09-02 14:44:21

Boramyr
člen
Z: poblíž Plzně
Příspěvků: 370

Re: Stále omílaný kapacitor:))

Mě se zdá, že to je vysvětlení "za každou cenu" když "jinde problém zaručeně není". Nechci z nikoho dělat pitomce, ale kdyby mě tohle dělal aparát v autě, nejdřív omrknu vedení... blbej kontakt na baterce se bude projevovat přesně takhle... a možná že sulfatace akumulátoru bude mít podobný účinek. Taky bych se podíval na vedení od alternátoru, protože v téhle situaci by měla většina energie jít od něj. No a samosebou předpokládám, že zem není tažená kastlí, ale to by snad nikdo neudělal...

#4 2006-09-02 17:05:58

flyer
člen
Příspěvků: 3

Re: Stále omílaný kapacitor:))

Ale jak byste vysvětlili ten nestejně veliký ubytek nepětí?? čistě logicky vzato, při stejném odebíraném výkonu by měl být větší ubytek napětí právě při 12 V než při 14 V, si myslím < P=U*I > .. ..

#5 2006-09-02 18:02:14

petr
člen
Příspěvků: 29

Re: Stále omílaný kapacitor:))

A co tím voltmetrem vlastně měřil? Napětí v palubní síti, nebo nějaký úbytek na něčem??? Dokud nenapíšeš, na čem byl, težko ho bude někdo vysvětlovat.

#6 2006-09-02 18:11:39

flyer
člen
Příspěvků: 3

Re: Stále omílaný kapacitor:))

Je to klasický voltmetr napojený na palubní síť.. Při běžícím motoru má při zabasování ubytek zhruba z 14 V na 12V, při vypnutém motoru je ubytek z 12 V na nějakých 11,5 V.. samozrejmě žádný přesný měřák to není, ale stale mi to vrtá hlavou čím to..podle mě by to mělo být právě naopak..

#7 2006-09-02 19:20:24

petr
člen
Příspěvků: 29

Re: Stále omílaný kapacitor:))

Proč naopak? Já myslím, že je to projevem vnitřního odporu alternátoru a baterky. Altrenátor je hádám o řád "měkčí" zdroj, než aku (zvlášť při volnoběhu asi není schopen dodat maximální výkon), takže při zatížení sítě s nastarovaným motorem spadne napětí z hladiny alternátoru (14V) na hladinu napětí akumulátoru (12V), který ho níž nepustí. Pokud zatížíš samotný akumulátor, klesne z 12V na 11,5V? OK. Si chválně zkuste připojit pouze alternátor + "kapacitor" + zesilovač (prostě bez baterky). Podle mě to bude měkký jako prase. (na poměry autozesu)

Edit: Nebo to raději nezkoušejte, palubní síť asi nebude testovaná na provoz "naprázdno" (bez baterky) :-) Leda s druhým alternátorem...

naposledy upravil petr (2006-09-02 19:24:31)

#8 2006-09-02 19:31:49

sinclair
člen
Příspěvků: 974

Re: Stále omílaný kapacitor:))

No ono to jednak nejde, protože napětí alternátoru, zatíženého jen kapacitorem by pěkně vyletělo a poničilo co se dá.
Podle příspěvků výše jde jednoznačně o nabouranou baterku, která ztratila už hodně ze své kapacity, proto bez běžícího motoru a puštěném aparátu všecko mrká. Po nastartování to alternátor trochu vylepší svým malým vnitřním odporem a výkonem, ovšem podstata je stále stejná. Že jsem měl pravdu, se ukáže až při -15°C.
Čím lepší baterka, tím méně po nastartování "vylítává" palubní napětí vzhůru, to že mu to prakticky okamžitě leze o 2V nahoru je další známka toho, co jsem psal výše.

#9 2006-09-05 21:42:52

mastervibes
člen
Příspěvků: 72

Re: Stále omílaný kapacitor:))

Alternator z feldy dava pri vyssich otackach priamo,okolo 30v.

#10 2006-09-06 18:58:38

Nepér
člen
Z: Praha východ
Příspěvků: 4

Re: Stále omílaný kapacitor:))

Akumulátor se při běhu motoru nesmí odpojivat, protože by to v něm mohlo odpálilit usměrňovací diody...

#11 2006-09-07 01:38:17

pibi
člen
Z: Jablunkov
Příspěvků: 143

Re: Stále omílaný kapacitor:))

O ty diody bych se bál až na posledním místě. Myslím, že taková řídící jednotka nebo rádio bude trochu choulostivější.

ARCHIV STARŠÍCH FÓR / 3. FÓRUM - 776 témat (8/2006 - 12/2006)