Stránky: 1
cafte. tak som si objednal asi pred rokom spv100, trafo a sub juniora. jak som skladal spv100, omylom som dal opacne diodu, a odpalil sa mi par tranzistorov. Nejak sme to s ucitelom opravili, ale vykon bol slaby. Tak sme sa dnes do toho pustili znovu. Tento krat bezal v pohode, ale nedali sme tam jeden par koncakov, ktore boli odpalene. Tak si to doma stastny pripojim, a frcal asi 10 sekund, a rupli poistky. Neviete kde moze byt chyba ? diik.
Huuustý!
Tak to jsem zvědavej, co na to řekne Sinclair :-))
Kua nestraš, včera mi ten zesák přišel domů, akorát nevím kdo ,ho bude dávat dohromady. Není času, asi to nechám na vánoce a to se uvidí zda to budou svátky dobré pohody :-))
Pane bože
Otočit diodu a před zapojením na zdroj nezkontrolovat osazení dokáže jen naprostý pitomec.
A zcela naopak : průměrně pozorný pitomec bez jakýchkoliv znalostí elektroniky dokáže kteroukoliv stavebnici Aldaxu sestavit a úspěšně rozchodit, ty stavebnice jsou totiž tak koncipovaný. Počítali jsme dost s tím, že je budou sestavovat podobný..no, co dalšího k tomu dodat.
Takže k vlastnímu problému: Je Tvoje chyba a Tvoje blbost, že jsi to vůbec budil signálem, když tam chyběl jeden pár koncových tranzistorů a ten stávající, podle Vás dobrý pár mohl být klidně "načatý".
Za to, že někdo otočí diodu a pak to klidně naostro nastartuje bohužel nemůže ani stavebnice, ani Aldax, ale majitel sám. Takže si sežeň dva páry značkových BD911/912 /zdůrazňuji značkových/ a preventivně dvojici značkových BD139/140 na místo budičů. Všecko to vyměň, zkontroluj izolaci proti profilu, nezapomeň namazat slídové podložky silikonovou vazelínou a mělo by to chodit, pokud jste tam s tím Tvým učitelem neodflákli ještě něco dalšího.
Pozor na jednu věc: třívrstvá černá nepájivá maska na našich deskách má tu vlastnost, že poměrně dobře pomáhá držet pájecí body, i když je někdo dost přehřívá. Pokud ale někdo páčí součástky z desky bez odsávačky a přehřátou páječkou, může se stát, že se pájecí bod odtrhne pod maskou od fólie, po vychladnutí ale zůstane na svém místě, bohužel ale elektricky ve vzduchu. Tohoto jsem si všiml u jedné SPS50, kde majitel rovněž "něco otočil", pak se pokoušel to opravit sám součástkami z běžného krámu, pak ale dostal rozum a poslal to k nám. Nic ho to nestálo, jen poštovné.
Znovu připomínám fakt, který je uveden i v návodu ke stavebnici: pokud jsou všechny součástky na svých místech, ve správných hodnotách a polaritě, chodí to samo. Potvrdí to majitelé stavebnic, kteří četli návod a zařídili se podle něj. Všem to chodí.
A ještě jednu věc: přejmenuj laskavě tenhle thread na "jak jsem si zkurvil SPV100". Ten Tvůj název nevystihuje přesně to, co se stalo, resp. původní příčinu.
naposledy upravil sinclair (2006-11-21 22:03:11)
diki za odpoved sinclair. Viem ze to je moja chyba, a v ziadnom pripade som nechcel pospinit dobre meno Aldaxu, alebo nieco podobne. Skusim to urobit podla tvojho navodu, a ked z toho budem blbec, tak ti to poslem , asi som to mal urobit uz davno.
sinclair napsal:
Potvrdí to majitelé stavebnic, kteří četli návod a zařídili se podle něj. Všem to chodí.
jj, chodí "o)
jasně - chodí na první zapojení...
poskladane a ozivene na prvy pokus
noo noo, sak stane sa ze omylom otocim diodu ... hmm ale skoda toho no
chybama se clovek uci, alespon si das priste pozor a nez neco natvrdo zapojis, tak to dvakrat zkontrolujes, no
Pro všechny, kdož se podobnou činností hodlají zabývat častěji, než jednou a nejsou schopni po sobě práci zkontrolovat:
Kupte si zalitý EI transformátorek cca 2x24V s výkonem max. 20VA a přistavte k němu jednoduchý regulovatelný symetrický zdroj s LM317/LM337, výstupní napětí 1,2-25V regulujte jednoduše tandemovým potenciometrem v sérii s dvěma trimry, kterými přesně nastavíte oněch 25V na obou polovinách při plném vytočení potenciometru vpravo. V EZK, nebo kdekoliv jinde si kupte dva levné voltmetříky 5x5cm s rozsahem 30V /stojí myslím 30Kč kus/ a pověste je na oba výstupy. Kdo to bude chtít mít dokonalejší, může obětovat dalších 60Kč za dva podobné, levné ampérmetry s rozsahem 1A a zapojit je na výstupy. Lze namítnout, že zdroj nemá křížovou poruchovou vazbu-u takového výkonu a tak měkkého transformátorku není nutná, souběh běžných lineárních potenciometrů je pro podobný účel víc, než vyhovující, přesnost použitých měřáků 5% naprosto vyhovuje. Na výstupy obou stabilizátorů doporučuju pověsit tantalové kyblíčky max. 10uF, ne víc, filtrační kondíky před stáblíky stačí 1000uF/50V jeden v každé větvi, stáblíky překlenout ochrannými diodami BA157-159.
Podobným zdrojem lze vyzkoušet bez jakékoliv úhony jakýkoliv výkonový zesilovač, slušně navržené symetrické zesilovače jsou schopny pracovat už od napětí několika voltů. Nelze s tímto zdrojem a takto slabým transformátorkem nic odpálit, transformátorek je poměrně měkký, takže proudová limitace v LMkách ani nenasadí. Při najíždění zdroje s připojeným zesilovačem lze na zapojených měřáčkách velmi dobře sledovat, co se děje-např. prudký pokles napětí na jedné větvi současně s neúměrným odběrem znamená, že je přepólovaná jedna rekuperačka:-)))
To je recept pro ty, kteří nevlastní laboratorní zdroj s elektronickým jištěním, nehodlají si jej pořizovat ani stavět, ale občas si chtějí postavit, nebo opravovat nějaký zesilovač.
Pochopitelně nelze zkoušet se zátěží a výkonem, ale o to tu nejde, jde tu o odhalení hrubých chyb a hrubý test funkce.
Lotr Vám bezesporu střelhbitě spočítá, kolik bude podobný zdrojík stát, postavený z materiálu ala GME. :-))) Pár šušňů :-)
sloop-pri otocenej diode hned po zapojeni aspon vies kde sa nachadza chyba-vidis a niekedy aj pocujes miesto nehody.horsie je -moj pripad-bud studeny spoj alebo co to tam je za p*covinu-ja uz nevladzem.ked 2 dni nejem koli 1 zosiku.Sinclair-myslim ze to bolo dost vycerpavajuce-prave teraz mi podobna vec pomaha.a asi nie len mne-odporucam kazdemu...
Stránky: 1
ARCHIV STARŠÍCH FÓR / 3. FÓRUM - 776 témat (8/2006 - 12/2006)