Redyuri mě už připadá,že jsi jednou slyšel subwoofer osazený 15" Deltou a to bereš jako reprezentanta všech profireproduktorů a teď tvrdíš,že všechny profi jsou nanic,ale ta Delta je ve spodní kategorii profi .Hodnocení,že profireproduktory nehrají kvalitně i zbytek pásma záleží také na úhlu pohledu na problém,ale pro zajímavost se podívejte na: http://monsite.wanadoo.fr/francis.audio/page3.html .
No a zrovna Beymy LX60 se mi vzhledově taky moc nezamlouvaj .. ale to je OT ..
Já jsem ten odkaz myslel spíše v jeho spodní části,kde je pojednáváno o zbytku frekvenčního pásma.Začátek stránky je věnován subu s 18LX60,ale to jsem neměl na mysli,ikdyž možná takový sub už by některé hodnotitele přesvědčil.
Neexistuje důvod, proč by PA basáky měly hůře basovat ať už při jakékoliv hlasitosti. Pokud tedy srovnáváme srovnatelné, oba boxy jsou schopné jít stejně hluboko a žádný z nich nemá nějaké pásmo zdůrazněné. Už tyhle předpoklady znamenají, že jen velmi málo lidí může objektivně srovnávat! Podle mě je ale nedůvěra k PA basům spíše psychoakustická. Vzpomeňte si, co pro většinu lidí a nepochybně přinejmenším zpočátku i pro vás znamenaly basy. Zeptejte se koho chcete, co jsou basy a 99% lidí vám řekne, že dunění. Všichni jsme tak zvyklí ze všech těch hypermarketových věží, tuzingových autosubů, domácích kin a podobných aparátů na basy, které jsou produktem "výhodně" naladěných bandpassů a basreflexů jejichž jediným účelem je vytvořit co největší kravál kolem 70Hz. Produktem reproduktorů s levnými slabými magnety a těžkými membránami. Výsledek je jedině nezvládnutelná setrvačnost, hromada zákmitů a neschopnost přenášet jakýkoliv strmý náběh signálu. Produkovaný zvuk je pak něco, co leckdy nemá se vstupním signálem nic společného. Občas to připomíná spíš spínaný rezonátor s dozvukem, než hrající reprobox. Na tohle jsou lidé neustále uvykáni a toto je jim prezentováno jako basy a pak když nějaká bedna hraje pořádně a přesně, zdá se jim, že nebasuje dokud je nekope do břicha. Poslechněte si někdy pěkně naživo neamplifikovaný buben, leckdo by se nejspíš podivil jak málo "basů" hraje...
S tím kopákem máš naprostou pravdu.
tiez si myslim
Vrátím se ještě k příspěvku iMartina - a to ARA390 není žádný superzázrak, přestože už mnoha vlastnostmi spadá do kategorie profi. Všichni si prosím přečtěte ještě jednou a pozorně Boramyrův příspěvek, je velmi poučný, sám bych to nevyjádřil a nenapsal líp. Obecná praxe je taková, že téměř každý 12" gumák hraje poměrně ucházejícně v prakticky jakéholiv kisně /ať už s BR nebo bez něj/ od 40l nahoru, kdežto profesionální 12" s dostatečně nízkým Vas bude potřebovat nejméně jednou tolik. Ti, kteří se nezbytný objem pro profireproduktor snaží dohnat různě naladěnými a podladěnými BR, případně prudkou ekvalizací na dolním konci pásma jsou a budou zklamáni. Prudká ekvalizace tam znamená velkou spotřebu výkonu zesilovače+nezbytná rezerva a tu každý nemá, nezbytná je i dostatečná přemodulovatelnost onoho ekvalizéru. Profireproduktory jsou - světe div se - na objem, druh ozvučnice a její kvalitu bohužel daleko citlivější, než gumy.
Pokud jim dáte, co potřebují, odmění se něčím, co s gumáky nikdy nepoznáte. ANO-ne každý má možnost si do kvartýru nastěhovat 150 a vícelitrovou kisnu, uznávám.
A co se týče přesného, skoro analytického "monitorového" poslechu - není to právě to, po čem všichni jdeme? Přiblížit se co nejvíce tomu, jak to slyšel ve studiu mistr zvuku při masteringu, tedy co nejvíce originálu? Slovo originál je zde možná trochu předimenzováno-nicméně pravděpodobně každý z Vás by rád poslouchal co nejvěrněji to, co na nosič pracně dostávali muzikanti a zvukaři.
Přiznám se Vám, že když potřebuju odhalit ve zvuku zesilovače nějakou špínu, hraju přes bývalé studiové monitory ARS641 /R12/. Stačí povytáhnout oba moduly koncových zesilovačů a signál připojit do zdířek "výstup 15 ohm". Odhalil jsem tak už dost "záhadných" závad ve zvuku, které běžnými měřicími přístroji a tónovým generátorem nenajdete. Prošla tím i Frankova Aura, Přemkův Thomson, kyselymova Yamaha a spousta dalších ještě projde. Je to asi dost jednoduše řečeno, ale pokud ony soustavy máte "naposlouchané" s velmi kvalitním zdrojem signálu, dá se toho najít skutečně hodně a elektricky "upravit" zvuk dotyčného přístroje tak, aby co nejvíc odpovídal "naposlouchanému" tvaru. Rejpalové mohou namítnout, že ucho je dost špatný komparátor. Je i není a v něčem jej neoblbnete.
naposledy upravil sinclair (2006-08-30 04:49:14)
Když jste tady přirovnali profi reprák k Ferarri...
Nechci polemizovat jestli to auto dokáže jet v pohodě 30, nebo 50, ale - Co třeba takovej Mercedes S-klasse? Limuzína, velkej výkon, ale horší akcelerace i brzdy oproti sporťákům, vysoká max. rychlost, ... Velmi kvalitní hifi gumák?
Po ránu mě napadaj samý kraviny, jako třeba Roomster jako širokopásmový repro, co dál...?
(Sorry za odbočení) :-)
Nevím, kdo tady tenkrát jako první začal přirovnávat reproduktory k autům, ale by to pěkně blbej nápad.
To je ono. Každý tu jako prototyp gumáku bere ARN312, případně tu 12BR70. Nejsou to špatná repra, ale pak to porovnávají se střední třídou profesionálních měničů.
Kdybych byl postaven před problém pavla.C, nerozmýšlel bych se a použil 10br60. Ale to bych udělal já. Jiní možná jinak.
Pavle.C, pokud bys chtěl jít o trošku výš, tak se mi ozvi na mail nebo ICQ 241754078, mám takový nápad. Ušetříš místo.
Jo, s Boramyrem taky souhlasim.
Zrovna nedávno, kámošovi se zdálo, že ta ARA basuje nějak málo (když ty jeho repráky u PC tak krásně duněj), tak na co to vůbec mám, když to skoro nebasuje?
Říkámm mu, takhle to ale má hrat, tak to je dobře.
Pokud se to ale někomu nelíbí, a má rád dunění, není problém, stačí zapnout loudness, nebo nějakej jinej "bass boost" a je to tam. Mě se to tak nelíbí, takže mám veškerý boosty vypnutý. On by je radši měl zapnutý, protože čim víc to duní tak tim přece líp, ne?
Jenže to má ještě tu nevýhodu, že sice to pak hustě bombí, když se loudness zapne, jenže přes to potom ani není slyšet zbytek pásma, středy utopený, a celkově to je humus, že z toho brzo třeští palice (aspoň mě teda) jak něco.
S těma studiovejma monitorama, a domácíma high-end soustavama ..
Myslim, že kdyby se mezi sebou vyměnili, něco by prostě nebylo ono ...
No, už tu bylo řečeno všechno co mělo.
Já bych řek, ať se každej rozhodne, co se mu víc líbí(nejlíp na vlastní uši:-)).
Mě osobně se zvuk profi repráků líbí tou razancí, přesností...prostě je to takový líbivější. Vim o čem mluvim - mám teď pučený dva satelity s 15"(sice je to nějakej Speaka15 z Conradu, ale nehraje to špatně)
Loogane, já měl v bednách na každé straně 2x12" SpeaKa a povím ti, to byl šrot...
Ja asik koupím tu 10BR60
Stále se nemužu rozohnout jetli stero nebo 2+1
naposledy upravil Karlos (2006-08-30 16:31:25)
Já to nechci vůbec vychvalovat ani hanit...beztak to neni moje. Nemám to s čim porovnat. Jenom sem to zkoušel porovnat s třípásmem z TVM s ARN 8806, zbytek si přesně nepamatuju, o výhybce nic nevim - dostal sem je od známýho. Původně sem čekal, že ty Teslyčky budoou hrát znatelně líp(nemyslim hlasitost), ale nebyla to až tak pravda. Docela záleželo na stylu hudby, ale celkově to bylo takový neutrální...žádná hrůza-žádnej zázrak. Taky byly dost rozdílný zesíky...u TVM bohužel TDA2050 a Speaky Powerbase300, takže to se zvukem hodně zamává.
Zrovna řežu prkna na suba. Bude to zatim takový provizorní řešení z 18mm dřevotřísky+20litrů výztuh. Časem snad bude nějakej hornflex, ale ještě si nevim moc rady s návrhem bedny, pač sem pro 15" žádnej plánek hornflexu nenašel. Osazení B&C 15PS100:-)
Níkdy nedělej nic provizorního
Protože už to tak zůstane...že Karlosi:-)))
Jiste Sinclaire ale ja provizorního nemám nic:D ja jenom nemám dodělanou povrchovku na bedně neměl sem čas sem pracoval teď musím čekat do 20září na penízky a rozhížím se co koupit ale zatím nevím jestli 5+1 nebo stereo zes nevím jestli chcu sub nebo ne
Zatím děkuji všem za rady a názory.Nyní už alespoň častečně vím jaký je rozdíl mezi profi a hifi reproduktorem,takže na nějaký profi repro do subwooferu můžu asi zapomenout - hlavně kvůli velikosti bedny(není na to místnost).Vím,že co člověk to názor a vlastní zkušenost,přesto prosím o nějaký tip na vhodný repro.Bude to krmený asi 100W diskrétním koncem + elektronická výhybka.Jde mi ještě jednou spíše o kvalitní podání basů než nějaké hučení a dunění.
to Michal
ozvu se na ICQ,ale až o výkendu.
víš kolik je možností a každemu se líbi vzhledově/zvukově neco jineho my se libi Beymy hlvně 10BR60ka
To PavelC.
já budu o víkendu v přírodě, mimo net. Podívej se na Audium.sk, uvažuju že pořídím jeden kousek Peerless XLS10. (136€) Ještě jsem s nimi nejednal, ale až se jednou rozhodnu, asi ho vezmu. Kdyby ses chtěl taky "svézt" můžeme se domluvit, nevím, jaké mají podmínky. Omrkni aplication notes na www.tymphany.com. Jak by se ti líbil subwoofer s objemem 20L? Ale pozor, tahle repra potřebují dělo-zesilovač aby ukázala co v nich je.
Tu desítku na doma bych se nebál lehce "nadladit" a nehnat jí do těch nesmyslných 20hz, ale nějakým rozumným štěrbinovým basreflexem by se s ní dalo pracovat i bez pasívu, případně v malé místnosti bych se nebál ani uzavřené ozvučnice.
To Karlos: Jo tu mám je fajn;) a zes mám s SDA350...ale stejně nejvíc v poslední době jedu přes 12LX60;-) tá víc kope do břicha;) ale na kvalitu je 10BR60ka dost slušná to jako jo ale nemá takovou rezervu ale na malou místnost ideální...
ještě jednou jsem se koukal na parametry tý Beymy 10BR60.Do programu WinISD jsem zadal známé parametry(bohužel v tomto programu moc dělat neumím) a vyšlo mi toto:Bedna bassreflex,objem 40l,Fb- 38Hz,průměr bassreflexu 70 mm a délka 148 mm.Nevím jestli je to takhle správně,ale u toho bassreflexu jsem vycházel z nabídky DEXONU.Michal mi radil zkusit štěrbinový bassreflex,ale to nevím jak se dá spočítat.Ještě jsem se chtěl zeptat,zda by šla použít i jiný druh bedny.Třeba na stránkách www.speakerplans.com je popsaný projekt X1 a ta bedna nevypadá vůbec špatně.Nevím jestli je však ta Beyma pro toto vhodná.
podivej štěrbinový má nejčastěji tvar obdélníku a ve Win ISD když najedeš na stranku s rozměry basreflexu a klikneš na to kolečko co je vedle průměru tak se změní na tvar obdélníkový, takže ten štěrbinový můžeš s klidem odsimulovat. Jo a 70mm mi pro 10" reprák příde trochu málo. Leda by to byl ten zaoblený z obou stran od dexonu. Jo a win isd dává moc dlouhé basreflexy, ve skutečnosti se musí zkrátit
TO IMP: neprodaš mi ju? )
naposledy upravil Karlos (2006-09-01 18:43:01)
ARCHIV STARŠÍCH FÓR / 3. FÓRUM - 776 témat (8/2006 - 12/2006)