Kytarový aparát
Obsah fóra | Zesilovače, receiveryStránka Předchozí  1, 2, 3
 
AutorZpráva
redyuri
uživatel


Příspěvků: 734
Z: Sala, Nitra - SR / Brno

4.6.2006, 12:50
30W lampa mose hrat maximalne ako 35W tranzistor... spravanie v limitacii, teplota zvuku, skreslenie to je uz neco ineho. ale 30w<>100w
Lamicz
uživatel

Příspěvků: 77

4.6.2006, 14:57
No, ja jsem slysel, ze lampy maji a) lepsi chovani v limitaci, to ale IMHO je spis dany tim vystupakem a b) zvuk je pry lepsi, protoze tranzistory maji silnou zapornou zpetnou vazbu, kdezto elektronky maji pouze slabou lokalni nebo zadnou. Ale nic o vykonu tam teda nebylo receno.
P.S. to jem slysel, nekamenujte mne...
buri_sy
uživatel

Příspěvků: 42

4.6.2006, 17:14
zeptejte se nějakých kytaristů, co mají s tímhle praxi, potvrdí vám to. jinak je vidět že to všichni nepochopili, ano 30W lampa hraje 30W, ale ten zvuk kapelou proleze jak 100W tranzistor.
Michal
uživatel


Příspěvků: 2071
Z: Plzeň

4.6.2006, 17:22
Pokud budeš mít o 3db citlivější reprák, tak určitě... Mrgreen
buri_sy
uživatel

Příspěvků: 42

4.6.2006, 18:30
nemyslím si, že by se ty zástupy hudebníků mýlili vvtomhle, nebo že výrobci úmyslně matou zákazníky a naschvál do všech lampových aparátů davají citlivější repráky než do tranzistorových
george
uživatel

Příspěvků: 110
Z: Uh. Brod

4.6.2006, 19:27
Pánové můžete tomu klidně věřit,že klasický 50W lampáč s 2xEL34 na konci se vyrovná 100W tranzistoru jen to fikne pomineme-li zkreslení,kmitočtový rozsah atd.
sinclair
uživatel

Příspěvků: 1919
Z: poblíž Zlína

5.6.2006, 1:04
A nikdo se nenamáhá vysvětlit proč.

Elektronkové zesilovače, zvlášť ty se slabší, nebo žádnou celkovou nfb mají sice svoje vysoké základní zkreslení /to je u nástrojáků spíš vítané/, ale jejich zkreslení roste s výkonem téměř lineárně a ani daleko za hranicí "limitace" /jestli se to tak dá nazývat/ není jejich zvuk nepříjemný. Není nepříjemný proto, že takto uspořádané elektronkové zesilovače zkreslují z velké části sudými harmonickými, které nejsou uchu nepříjemné. Navíc je chování silně přebuzeného elektronkového koncového stupně velmi odlišné od chování polovodičových zesilovačů s pevně danou konečnou rychlostí přeběhu a časem zotavení. Vakuové zesilovací prvky obecně totiž mají všechny poměrně vysoký mezní kmitočet /běžně stovky MHz včetně koncových elektronek/ a korektně zapojené zesilovače mají obrovskou rychlost přeběhu a krátký zotavovací čas /poněkud nepřesně, ale pro srovnání stačí/. Další věc je tzv. nasycený proud, jinak řečeno konečná emisní schopnost katody, resp. omezení proudu, který výkonovou elektronkou ve špičce může téci. Tohle všechno plus chování výstupního transformátoru je důvod, proč se elektronkové zesilovače i silně přebuzené chovají velmi korektně, barva zlimitovaného signálu je přirozená, signál se netrhá limitovanou rychlostí zesilovače.

Polovodičový zesilovač, který z principu funkce a stability parametrů musí obsahovat dosti silnou celkovou nfb, má základní zkreslení velmi malé. To s výkonem roste jen velmi pomalu či vůbec, ale po dosažení hranice limitace vzroste prudce o několik řádů. Celková a silná nfb polovodičových zesilovačů navíc způsobuje u běžných konstrukcí i dosti nedefinovatelné chování v limitaci, takže se "to nedá poslouchat" také proto, že polovodičové zesilovače -včetně mosfetových- zkreslují lichými harmonickými, které ucho vnímá jako velmi rušivé.
Proto najdete u některých polovodičových nástrojových zesilovačů různě silnou kombinaci jak záporné, tak i kladné zpětné vazby, z nichž ta první má na starosti úpravu základních parametrů /základní zkreslení, kmitočtová charakteristika, ss stabilita/ a ta druhá chování zesilovače při přebuzení. Prohlédněte si třeba zapojení konců Marshallů řady Valvestate, což jsou zesilovače pro socky, které ale chtějí mít za zády slavnou značku. Laney to takto řešili i v diskrétních koncích s výkonem až 150W.

Proto se říká, že 50W elektronkový nástrojový zesilovač se vyrovná 150W polovodičovému. Je to proto, že polovodičový se musí použít s obrovskou rezervou výkonu, aby se do limitace nedostal, aby se to dalo poslouchat. Kdežto elektronkový konec lze bez obav přebudit a získat tak hutný "průrazný" zvuk, tak strašně odlišný od polovodičového zesilovače, který jen výkonově zesiluje zkreslení, získané někde jinde /v lampovém preampu nebo krabičce/.
Nejlepší zvuk má "pořádně vytavenej lampovej Fendr nebo Maršál", Vám řekne každý hardrockový kytarista...
Obsah fóra | Zesilovače, receiveryStránka Předchozí  1, 2, 3
Strana 3 z 3

ARCHIV STARŠÍCH FÓR / 2. FÓRUM - 1782 témat (7/2005 - 8/2006)