Aktivní výhybka Sýkora&Dudek
Obsah fóra | Reproduktorové výhybkyStránka Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
 
AutorZpráva
petrkp
uživatel

Příspěvků: 9
Z: Ostrava

7.5.2006, 15:03
Tak tady je podrobný popis aktivní výhybky. Kdo bude pilný, může si již nyní spočítat OZ, odpory i kondíky Very Happy
http://www.czechaudio.com/Projects/AV01/Popis_CLC.pdf
Možná, že si teprve teď uvědomíte ten záběr. Ale bude to výhybka, která bude opravdu nekompromisní. Což máme rádi, že sinclaire Smile
Petr
JiX
uživatel


Příspěvků: 37
Z: Praha(zatim)

7.5.2006, 17:15
Ja si zarizuju bednu, abych moh menit vyhybky dle potreby. I kdyz zatim zustavam u original vyhybky od vify. Jeden nikdy nevi co ho napadne za blbost. Treba neco jako aktivni vyhybka co stoji stejne jako zbytek beden. Smile)
sinclair
uživatel

Příspěvků: 1919
Z: poblíž Zlína

7.5.2006, 19:11
Ale to jo, Petře. Jen se obávám, že dost lidí ani nedocení její kvality-nelze totiž asi na její výstupy pověsit konce z LM388ek nebo nějakých TDA, či Transiwattů /i když jinak nic proti nim/. Chce to odpovídající konce, samozřejmě také elektroakustické měniče a před výhybku dokonalý preamp s dokonalým regulátorem, což může v konečném součtu tvořit ukrutný balík...lidí, kteří jsou ochotni do toho investovat takový ranec asi není mnoho, bez patřičných zkušeností je navíc taková investice i dost nejistá...to jsou jen takové malé postřehy, co mě teď okamžitě napadly.
petrkp
uživatel

Příspěvků: 9
Z: Ostrava

7.5.2006, 19:25
Leoši, tak to s myslím, že při vší úctě k Tobě se trošičku mýlíš. Jako konce lze použít Tvoje moduly z Aldaxu, nebo moduly s LM či 3886. Ty zesíky budou podstatně méně zatížené. Dále odpadá pasivní výhybka, vysoká strmost dělicích filtrů zase do jisté míry snižuje nároky na měniče a jejich zatížení. Výhybka je stavebnicová a tudíž "nestárne", je to asi maximum, co jde z analogové výhybky dostat. Já jenom že když jste kvůli této výhybkce založili fórum, tak by kromě "proti" mělo zaznít i "pro". Myslím, že právě s aktivní výhybkou se do toho všeho lze pustit i s kompromisnějšími měniči - TVM, AC akustika, Rolay, Beyma... Very Happy
Michal
uživatel


Příspěvků: 2071
Z: Plzeň

7.5.2006, 19:54
Taky myšlenka. Pravda bude někde mezi, jenže, proč použít absolutně perfektní výhybku a pak kompromis na všem ostatním?
petrkp
uživatel

Příspěvků: 9
Z: Ostrava

7.5.2006, 20:11
Protože na výhybce a reprosoustavě nejvíce záleží a jsou nejdražší.
kazzatel
uživatel

Příspěvků: 142

7.5.2006, 20:33
Jak víš Leoši, mě nebaví dělat sračky...jenom proto, že to stojí hodně..no a co ? Auto stojí mnohem víc a má ho každej hňup...
sinclair
uživatel

Příspěvků: 1919
Z: poblíž Zlína

7.5.2006, 22:13
Pavle, nemám nic proti, ze stejného důvodu /absolutní nechuť vyrábět sračky/ vznikl Aldax. Jen si myslím, že vzhledem k obvodovému řešení a osazení té výhybky je použití integrovaných konců obdobným počinem, jako pomyslná montáž motoru Š120 do kastle BMW sedmičkové řady. Vynikající podvozek, a komfort, ovšem motor to degraduje na průměrnou úroveň-když už jsi zmínil ty káry:-)))
Přihlédnu-li k mizerné citlivosti většiny hifi reproduktorů, hlavně spodků a středů, tak to sice bude hrát hezky, ale málo. Ten kvazikomplement u 3886 nebo 4780 taky není bůhvíco, přičtu-li k tomu v dnešní době velmi pravděpodobnou možnost koupě více či méně povedeného padělku, tak vše hovoří pro "ruce pryč od švábů" a přenechání jejich aplikace výrobcům běžné spotřebky-ostatně pro tento účel byly především vyvinuté.
kazzatel
uživatel

Příspěvků: 142

7.5.2006, 22:48
To je nějaký nedorozumění Leoši. Já osobně si k tomu postavím novej 250 W mosfet, kterej mám taky navrženej a to mi věř, že bude dobrej Cool. Co si k tomu kdo postaví, je mi šumafuk...Pravda je ovšem ta, že aktivní veksle umožňuje použít i ne zrovny suprdupr konce s dobrým výsledkem...
Plechovka
uživatel

Příspěvků: 7

8.5.2006, 22:25
já bych tu výhybku řešil eště trochu jinak. Když už máme tu digitální dobu...
(místo teček má být prázdné místo, jsou tam aby se obrázek nerozjel)

(ADC) -----
...|
...|
SPDIF -- DSP ------- DAC1
...|
...|----------DAC2
...|
...|----------DACn

nejlépe digitální zdroj signálu přes SPDIF připojen k DSP procesoru, který realizuje softwarově funkce:

předzesilovače (hlasitost, balance, korekce, eqvalizér, apod.)
další funkce dle výkonu DSP a požadavků (dekódování MP3, home cinema atd.)
rozdělení signálu do jednotlivých repro (výhybka pro sub, "aktivní" výhybka pro repro).

Vyfiltrovaný signál pro jednotlivá repro je přiváděn na několik DAC, ke kterým už jsou připojeny akorát konce.

výhody:
Top kvalita (při digitálním propojení se zdrojem signálu dána v podstatě jen kvalitou DACů), zbytek (při rozumném návrhu HW) je čistá matematika se zaokrouhlovacím šumem na úrovni -120dB a níž při 32b zpracování)
Není třeba žádný preamp ani další prznítka zvuku.
HW je univerzální, dělá to, co si naprogramujete do DSP a kolik máte DACů
funkce a kvalita zpracování analogovou technikou nedosažitelná (jen pro představu - DSP Analog Devices ADSP-21065L na 60MHz za cca 20$ je na 48kHz vzorkovací frekvence schopen počítat najednou desítky digitálních filtrů se strmostí hodně desítek dB na dekádu - maximem je jeden FIR filtr řádu cca 1200 na těch 48kHz, tedy stejná strmost asi jako analogový filtr řádu 120)
Pokud je funkční HW a SW, pak snadné modifikace (např. úprava charakteristiky filtru = poklikání na tlačítka v MATLABu, ten vyplivne koeficienty pro digitální filtr v DSP, s nimi se znovu přeloží SW pro DSP = pár desítk sekund)

Nevýhody:
Příšerně drahý a náročný vývoj, amatérsky v podstatě nerealizovatelné
složitá a drahá DPS (pod 4 vrstvy bych to neviděl, ten kit v odkazu níže má 8-mi vrstvou DPS)

pro inspiraci: http://www.analog.com/en/epHSProd/0,,21364-HARDWARE,00.html
není to konečné řešení, ale dalo by se s tím experimentovat
Michal
uživatel


Příspěvků: 2071
Z: Plzeň

8.5.2006, 22:32
To si asi nikdo doma na stole pod lampičkou nesplácá. Stůjme nohama na zemi. Smile Jinak je to pěkné. Smile
kazzatel
uživatel

Příspěvků: 142

8.5.2006, 22:39
To vše na 48 KHz...výborný výsledek, výšky typu " unikající pára " ... ne, tudy cesta nevede...
Plechovka
uživatel

Příspěvků: 7

8.5.2006, 23:07
ad kazzatel a 48kHz. Samozřejmě není problém vzork. f. zvýšit klidně na MHz, vše je jen otázkou výkonu DSP a DAC. Těch 48k bylo jen pro ilustraci, vzorkovací frekvence není pevně dána, např. na fs=192k=4*48k si kapacitu DSP (výpočetní výkon) ohledně délky filtru prostě podělíte 4. Výkonu je stále přebytek. Ten kit, který jsem uváděl jako příklad, má na 24b 92kHz kodek.

Jinak spočítat několik jednoduchých filtrů by určitě zvládnul i nějaký ARM za pár $ s vývojovými prostředky zdarma, třeba jeden z http://www.atmel.com/dyn/products/param_table.asp?family_id=605&OrderBy=part_no&Direction=ASC
Plechovka
uživatel

Příspěvků: 7

8.5.2006, 23:26
A ještě dodatek ke kvalitě: jak jsem psal, kvalita celého zařízení záleží v podstatě jen na DAC, není problém tam dát třeba ultrasuperhyper drahé vybírané převodníky od BB příslušně obalené OPA627 Smile
sinclair
uživatel

Příspěvků: 1919
Z: poblíž Zlína

9.5.2006, 3:50
Píčovina.
petrkp
uživatel

Příspěvků: 9
Z: Ostrava

9.5.2006, 6:28
Leoši, tak vidím že i na tomto fóru se rozmáhá oblíbená zábava: plivání si do dlaní. Viz příspěvky Plechovky. On by totiž dělal to, co u Behringera celkem levně koupíš. Ale reference nejsou příliš pozitivní...
Plechovka
uživatel

Příspěvků: 7

9.5.2006, 8:49
to Sinclair: Můžeš trochu rozvést svoje hodnocení?

to PK: Můžete uvést odkaz?
sinclair
uživatel

Příspěvků: 1919
Z: poblíž Zlína

9.5.2006, 12:29
Můžu. Prostuduj si třeba sortiment firmy RANE a bude Ti jasný, proč jsem napsal to, co jsem napsal. RANE je jen jedna z mnoha slušnějších firem, co tohle vyrábějí a na rozdíl od např. Behringera jsou dost pozitivně hodnocení.
Je zbytečné se zmiňovat o teoretických možnostech nějakého virtuálního přístroje, pokud není v silách i poměrně vyspělého amatéra jej realizovat a to v tomto případě skutečně není. Aby pak notabene onen realizátor zjistil, že zvuk je po průchodu vším tím digitálem sice technicky čistý, přístroj parcuje a filtruje jak má, ale je to neposlouchatelný.
petrkp
uživatel

Příspěvků: 9
Z: Ostrava

10.5.2006, 7:17
Jako aktivní výhybka pro domácí použití v digitální doméně mne zaujala ta na www.deox.com. Jinak kolega Mongol z fóra Lopuch má momentálně Behringera a moduly s LM 4780 od Pavla Dudka. Byl mu to přeměřovat i Dr. Sýkora. Výsledek: hraje to pěkně, charky se dají perfektně vyrovnat, ale není to ono a nedosahuje to kvalit těch modulů s LM(!).
Ale je jistě jasné, pokud analogovou výhybku, tak na špičkové úrovni. Aby to mělo smysl. Špičková úroveň pro mne znamená nekompromisní obvodové řešení, mudularita, variabilita vstupů a výstupů, kvalitní ale dostupné součástky. A to myslím Pavel a Bohouš splnili vrchovatě.
Plechovka
uživatel

Příspěvků: 7

10.5.2006, 21:23
Ad PK: prohédl jsem si zběžně nabídku toho Behrigera, a nenašel jsem tam nic, co by odpovídalo mému blokovému schématu.
Ad Sinclair: u Firmy Rane už jsem to objevil (např. RPM44 nebo 88), otázkou zůstává konkrétní obvodové řešení (myslím tím přizpůsobení podmínkám profi provozu a z toho vyplívající zvukový projev - v tomto ohledu se nechám rád poučit). Pořád si stojím za tím, že v případě osazení špičovými DAC a neošizení výstupní analogové části by z toho byla špičková záležitost, řešící kompletní "úpravu" zvuku mezi "zdrojem" a koncovými zesilovači.
Cílem příspěvku bylo poukázat na to, že se v dnešní době dá taková věc řešit i jinak.
Ad amatérská realizovatelnost:
Mnou navrhované řešení je amatérsky realizovatelné jen o "něco" hůře než výhybka konkurenční (mám na mysli kompletní řešení, tedy návrh, výroba, měření, používání) - je to jen otázka know-how a vybavení (může být k dispozici např. v práci, atd.). Samozřejmě musím uznat, že rozšiřitelnost mezi ostatní zájemce se blíží nule - šlo by to pouze v případě, že by se k tomu napsal SW na PC, který by dokázal filtry ze zadaných požadavků navrhovat, měnit konfiguraci výhybky a třeba po USB měnit SW v DSP.
sinclair
uživatel

Příspěvků: 1919
Z: poblíž Zlína

11.5.2006, 11:58
Právě "přizpůsobení podmínkám profi provozu" dává ty nejlepší předpoklady pro to, že doma, ve víceméně "amatérském" provozu to bude fungovat víc, než uspokojivě. Dobré profesionální přístroje /Rane bezesporu/ musí standardně dosahovat parametrů, které budou amatérským vývojem jen velmi těžko dosažitelné-a pakliže ano, pak jedním jedincem, totiž jeho vlastním tvůrcem-reprodukovatelnost se tedy v tomto případě rovná nule. Nebo máte někdo pocit, že by dobré profi přístroje byly řešeny jenom s ohledem na robustnost provedení a zvuk byl až druhořadá záležitost, protože "se to v tom kravále ztratí"? Pokud si někdo myslí tohle, je to velký omyl. Malý příklad: už jen vzhledem k vysokému výkonu PA kompletů musí být odstup těchto přístrojů daleko lepší, než u jakéhokoli domácího zařízení. Rovněž tak přebuditelnost, kvalita symetrie vstupů a výstupů. A zvuk? Každý dobrý profesionální zvukař má snahu přenést mezi posluchače zesílený a co nejméně zkreslený zvukový obraz toho, co se děje na jevišti a o co se dobří muzikanti snaží-a každý kurvič zvuku nemilosrdně vyhodí z řetězce ven, protože právě při vysokém výkonu aparátů je každá maličkost slyšet daleko lépe.
Obsah fóra | Reproduktorové výhybkyStránka Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
Strana 3 z 4

ARCHIV STARŠÍCH FÓR / 2. FÓRUM - 1782 témat (7/2005 - 8/2006)