AMPLION.WZ.CZ

Fórum o audiotechnice a elektronice

#101 2006-10-30 20:36:58

sinclair
člen
Příspěvků: 974

Re: Autozesik

Ondro, je to Tvoje. Já na to nemám nervy. Lute, tohle Vás teď učí ve škole???

#102 2006-10-31 06:51:52

jik
člen
Příspěvků: 50

Re: Autozesik

No jo, Opampe a Sinclaire, ale někteří mladí, kteří teprve získávají zkušenosti se zesilovači (výkon...), reproduktory (citlivost...), začínají se teprve v tomhle dnešním světě plným lživých technických údajů na výrobcích - konkrétně výkonů - orientovat, budou mít po přečtení Lutova příspěvku v hlavě ještě větší maglajs. A to není sranda. Luto, to co píšeš není pravda.

#103 2006-10-31 08:28:50

sinclair
člen
Příspěvků: 974

Re: Autozesik

A proto mi vadí, když podobné týpky píšou příspěvek, jako by to byla naprostá samozřejmost a pravda.

#104 2006-11-01 12:13:05

luta
člen
Příspěvků: 13

Re: Autozesik

a co je podle vas pravda?Tohle mě teda na prumyslovce neučili ale jaksi sem na to přišel po par měřenich vykonu na TDA 8560Q, že to prostě ten udávanej výkon nedá.Další věc je ta,že výrobci takovejch zesilovačů udávaj výsledky podle určitejch norem a zrovna autorádia s výkonem rádoby 4x40W se měřej podle normy s použitím obdénikovyho signálu takže to pak dosahuje papírově zázračnejch výkonů :-)

Jako mám zrovna TDA8560Q v autě a mám na něm zapojeny stary Tesla reprobedny 10W/4ohm a zvuk je paráda ale výkon nic moc.

#105 2006-11-01 13:36:31

zdeněk
člen
Příspěvků: 43

Re: Autozesik

"co je podle vás pravda?" takhle těžký otázky nám nedávej :-)))))))))))))))))))

naposledy upravil zdeněk (2006-11-01 13:40:07)

#106 2006-11-01 13:58:52

luta
člen
Příspěvků: 13

Re: Autozesik

aha smile)))))
prostě by mě zajimalo jak teda docházite k těm výkonum

já si holt myslim že žádnou blbost sem tady nenapsal smile

#107 2006-11-01 14:02:58

jik
člen
Příspěvků: 50

Re: Autozesik

Vím zcela jistě co pravda není. A to, že když si rozsvítím lampičku, ve které je 60W žárovka, tak ta žárovka vlastně svítí v nějakých Lutových špičkách nějakýma 85 Wattama (tvrdíš to jinými slovy ve svém druhém příspěvku, Luto). Tohle opravdu pravda není. Luto, o to že výrobci výkon nadsazují nebo dokonce lžou, se s Tebou nikdo nepře. Ale mechanizmus těchto polopravd nebo lží je úplně jiný, než jak popisuješ Ty!

#108 2006-11-01 14:08:45

luta
člen
Příspěvků: 13

Re: Autozesik

pokud nejsi lama tak vis ze lampicka je cinna zatez P=U*I U=230 efektivni hodnota ale amplitudu má toto napětí 325V takže ta tvoje lampička má odběr 120W při amplitudě napětísmile

#109 2006-11-01 14:13:45

luta
člen
Příspěvků: 13

Re: Autozesik

ono totiž u sinus průběhu existuje něco jako maximální hodnota-amplituda,efektivní hodnota-tu ukazujou měřící přístroje a střední hodnota smile

#110 2006-11-01 14:26:06

jik
člen
Příspěvků: 50

Re: Autozesik

Luto, rozdíl mezi sinusovým a hudebním výkonem jsem popsal v příspěvcích několik zpátky od Tvojeho prvního (asi strana 2 a strana 3), tak si to přečti. Nebudu to psát znovu. Možná to není popsáno vyčerpávajícím způsobem, vystupuje tam víc faktorů, ale stojím si za tím to co jsem napsal. A jen tak na okraj - střídavý výkon se udává vrcholové napětí krát proud? To snad ne... Takže elektrický výkon bloku v Dukovanech není 440MW, ale od teď 622MW. To jsem nevěděl...

#111 2006-11-01 14:35:45

luta
člen
Příspěvků: 13

Re: Autozesik

právě to jsem myslel. že se počítá z efektivních hodnot napětí a proudu ale výrobci integráků do aut jaksi berou ty maximální hodnoty takže pak vycházej takový bludy.mimochodem pokud počítáš výkon ze špičkových hodnot napětí tak musíš brát i špičkový proud. A trafostanici sem netahej to pak můžem rovnou ještě řešit jalovy a zdánlivy vykony smile

naposledy upravil luta (2006-11-01 14:37:19)

#112 2006-11-01 14:44:46

luta
člen
Příspěvků: 13

Re: Autozesik

jj to sem našel o tom vykonu šak proti tomu nic nemám.je pravda že P=U*U/odpor repra tak mi ještě napiš kolik je podle tebe to napětí na výstupu u můstkovyho zesilovače.Pokud máš pracovní bod nastavenej na polovinu nap. jakože jinak to nejde tak mi řekni kolik ti z toho poleze smile

#113 2006-11-01 14:52:58

jik
člen
Příspěvků: 50

Re: Autozesik

Opakuji, že jestli výrobce autorádia bez měniče napětí nebo nějakého jiného fíglu (TDA1562Q) napíše výkon větší než cca 5W do 4 ohmů ve třídě AB (analogicky cca 20W v můstku) tak nevychází vůbec z ničeho o čem píšeš Ty, ale jenom lže! Všimni si, že píšu 4 ohmy, někdy uvádějí výkon při 2 ohmech, tam je to pak poctivý místo 5W cca 10W. V autě žádné špičkové napájecí napětí není, špičkové napětí se objevuje jenom u napájení z traf, které se objeví na vyhlazovacím kondenzátoru v okamžiku odlehčení ve zvukové pauze!!!

#114 2006-11-01 15:21:49

zdeněk
člen
Příspěvků: 43

Re: Autozesik

všechno vyplývá z integrálů... přes ty to spočítáte

Jo ještě s tou pravdou asi jsi nepochopil ... to je otázka pro filosofii

naposledy upravil zdeněk (2006-11-01 15:33:03)

#115 2006-11-01 17:09:22

Boramyr
člen
Z: poblíž Plzně
Příspěvků: 370

Re: Autozesik

Nechápu, jak tu můžete furt mlít o tak elementární věci. Ujasněte si pojmy Efektivní výkon a Okamžitý výkon. To co tu luta popisuje je maximální hodnota okamžitého výkonu (do reálné zátěže), tak opravdu nechápu prož z něj hned děláte pitomce. To že se prakticky ze zesilovače nedá dostat tu snad nikdo netvrdil. A žárovka je dost blbej příklad, protože žárovka je dynamická zátěž.

2 luta : Tohle je normální. Jakmile začne jeden mluvit v teoretické rovině (a nedej bůh se nevyjadřuje exaktně) a druzí myslí jen v té obvyklé praktické, je z toho bordel. To už se mi tu stalo několikrát.

naposledy upravil Boramyr (2006-11-01 17:10:12)

#116 2006-11-01 17:25:36

jara
člen
Příspěvků: 31

Re: Autozesik

jako je to pěky big_smile ja znám pana lutu aneb ondru tongue snad mě za zveřejnění jmena nezabije ... znám hodně dobře považuje ho vědšina ve škole (elekrtotechnika zaměření na pc systemi) za špičku ledovce kvality...ja su ale jako průměr ztoho dosti zamten když tedy udá hodntotu výrobce na autoradiu 4x55 w tzn že je to kravina a z můstu je to možné pouzee 2x((14,4*14,4)/ 4)) podle druhu zátěže a víc ani hovno- protopený stratovy waty atd mám pravdu ?..bo pokud mi rozum leží tam jak má tak se bez měniče napětí z auta vycucat víc nedá zdrc vespolek

naposledy upravil jara (2006-11-01 18:47:39)

#117 2006-11-01 17:29:06

lotrpotr
člen
Příspěvků: 170

Re: Autozesik

Boramyr, paráda sám bych to nenapsal líp.

#118 2006-11-02 02:32:53

sinclair
člen
Příspěvků: 974

Re: Autozesik

Tenhle blivajz jako byl co???

#119 2006-11-02 08:50:35

luta
člen
Příspěvků: 13

Re: Autozesik

tak sem nad tim trochu zauvažoval a jaksi se mi zdá, že z těch integráků do aut nemůže vylist větši napětí jak ((Ucc/2)-2,5)/(odm2) jinak nevim big_smile
ale to pak vychazi v mustku při Ucc=14V : 10W/4ohm

čekám že mě opravite jinak to tady ani nejde smile

#120 2006-11-02 08:55:22

luta
člen
Příspěvků: 13

Re: Autozesik

jik : jinak na ty Dukovany se ti můžu zeptat páč tam v úterý jedu big_smile

#121 2006-11-02 08:56:17

joe911
člen
Příspěvků: 13

Re: Autozesik

notak lidi spamatujte se, mužete mi řict teda jak dochazite k tem vykonum?
ikdyz su jen stedent umim si spocitam vykon a v aute vám to v mustku vic jak 10W určite nedá big_smilebig_smilebig_smilebig_smile

#122 2006-11-02 09:40:41

zdeněk
člen
Příspěvků: 43

Re: Autozesik

luto do této diskuse jsem nechtěl přispívat ale...

15/2=7,5-1=6,5/1,4=4,64Vef

Můstek dá 2x větší napětí

4.64*2=9,28Vef

P= ((9,28)^2)/4=21,5W

Pan dudek to popsal ve svých autozesilovačích, toto je myslitelné jen pro zapojení kdy výstupní tranzistory jsou jako SE, tedy ještě napěťově zesilují. DPA 235 má 2x22W do 4 Ohmů... DPA410 a DPA 411 dodají jen těch 10W/ 4 ohmů ale to je dáno tím že mají na výstupu IO.

U nich je nap. napětí zmenšeno o 4x Ube tedy Uef=3,57V

A je to jen asi těch 10W

naposledy upravil zdeněk (2006-11-02 13:20:52)

#123 2006-11-02 13:23:37

sinclair
člen
Příspěvků: 974

Re: Autozesik

Zdeňku, nejde tak ani primárně o typ zapojení /SE/, jako právě o ty Ube. Nebudu se Vám tady do toho míchat, leda až mě blbýma žblechtama hodně naserete:-)
Jen bych připomněl, že jakýkoliv výkonový údaj bez udané hodnoty zkreslení, při kterém byl uvedený výkon naměřen, je naprosto k ničemu. I taková stará MBA810 dokáže dát 8W, ale při 50% zkreslení, což je praktický obdélník. Totéž se týká koncových zesilovačů běžných autorádií. Jen málokteré mají na koncových stupních osazeny IO, které jsou zapojeny viz výše, takže prakticky dosažitelný výkon při únosném zkreslení do cca 1% nepřesahuje při nap. napětí 14V asi 12W. Všecky ostatní údaje jsou výrobci a prodejci vycucané z prstu a nejsou /vyjma spec. zapojení ala TDA1562/ ani teoreticky možné. Z toho důvodu považuju za nemístné žblechty úvahy o tzv. špičkové hodnotě výstupního napětí a jeho využití.
Jestliže tedy někdo udává u autorádia výstupní výkon 40W, je to pro nás, techniky, evidentní podvod. A ještě jednu maličkost. V autě není možné, aby autorádio dávalo tzv. hudební výkon, protože nap. napětí je téměř konstantní a neklesá při vybuzení, jako u síťových zesilovačů, nebo autozesilovačů s měničem.

#124 2006-11-02 13:33:24

zdeněk
člen
Příspěvků: 43

Re: Autozesik

jasně, jen mě vadilo že se tady píše že 10W je maximum. Jinak předpokládám že zesilovač nepracuje v limitaci a zkreslení je zanedbatelné...
tahle debata je celá zbytečná, na všechny otázky odpovídá článek pana dudka.

#125 2006-11-02 14:24:25

jik
člen
Příspěvků: 50

Re: Autozesik

Sinclaire, Zdeňku: Mám prosbu, jestli byste mi někdo nevysvětlil jak je to s těmi 14V versus 12W při k=1%. Při kolika ohmech zátěže je to myšleno? Je mi jasné, jak píše Zdeněk, při zapojení zátěže proti zemi těch 4,64V znamená cca 5W a můstek 9,28V, tedy okolo těch 20W (P=Uvýst. na druhou / R). To vlastně od začátku, kdy jsem se do hototo fóra začal míchat tvrdím i já, ale není mi jasných těch 10W (event. 12W). Jinak - taky samozřejmě uvažuji vždy přijatelné zkreslení. Bavíme se přece o zesilovačích.

ARCHIV STARŠÍCH FÓR / 3. FÓRUM - 776 témat (8/2006 - 12/2006)