Tak k takovému výpočtu se mi v literatuře listovat nechce. Dopočítal jsem se jenom k napěťovému úbytku při těch 50A, 16mm2 a nějaké délce. Je to hrozně málo. Dobu odhaduji tak řádově na milisekundy. Já nepatřím mezi tuningáře, ale někteří jsou fakt velkými zastánci kapacitorů. Takže by šlo o něco podobného jako v Rakousku prodávají filtry odfilrující zlou atomovou energii ze zásuvek...
Samozřejmě, že účelem je vytáhnout peníze z kapsy důvěřivého zákazníka.
Ještě by byla sranda kdyby v té pixle toho uber kapacitoru bylo jenom přemostění 2x16mm2 vodičem. Takovej uber hi-end za 10 litrů a ono je to jenom bedýnka, to by asi moc tunerů nepotěšilo a řekl bych že soudruhy z číny brzo něco takovýho napadne stejně jako vietnamce na tržnici s flashkama a místo čipu jenom kus drátu =o)...
Ono to s těma " superkoďanama " je asi tak : Má-li to tu deklarovanou kapacitu, a to asi má, musí být ta fólie elektrod ultratenká a bude mít spoustu závitů = velký ESR + velká indukčnost = pro velký proudový odběry se to nehodí... Z toho plyne to, že na jeho místě by byl stokrát lepší nějaký menší " klasický " akumulátor, oddělený samozřejmě od palubní sítě nějakou " parní " diodou ( akumulátory se nesmí spojovat paralelně )...
I kdyby to byl technický /ideální/ kondenzátor kapacity několik faradů, je tam stejně k hovnu. Znovu opakuju, že proti kapacitě dobrého autoakumulátoru je to míň, než plivnutí do rybníka.
Tak jsem to zkusil nasimulovat v MicroCapu. Dobrá baterka má vnitřní odpor řádově miliohm, deset metrů 25sqmm mědi nemá ani to, něco bude mít přechoďák na konektoru u baterky, tak jsem uvažoval, že přívodní cesta má 10mR. Zatížil jsem to tak, aby byl trvalý odběr 15A a jednou za sekundu jsem to na cca. 1/10s šlusnul baterií fetů tak, aby se odběr impulzně zvýšil na 50A. Takže trvalý úbytek na přívodech 0,15V a po zatížení 0,5V. Teď jsem připojil "kapacitor" o hodnotě 10F a zajímalo mě, jak změní odběr z baterky a napětí na zátěži. Vykrýval báječně... dokud to byl ideální kond, akorát jakmile jsem mu přidal ESR pouhých 0.3 ohmu (a to jsem optimista) tak celý jeho význam šel do kytek. Vykrýval odběr 1A a tím udržel napájecí napětí o 0,01V výš. A to se vyplatí ne?
Takže, pokud někdo má zmrzlou baterku, pět nabíjecích cyklů před smrtí a táhne napájení zvonkovým drátem, kapíkem si polepší... v opačném případě má kapacitor taky "bezpochyby" spustu výhod, ale podpora napájení to zřejmě není.
a pozrite na to aj z inej stránky...može vám to dať aj 50A trvalo,ak je v zosiku naprd menič tak sa tým nič nepolepší,pokiaľ je kvalitný menič,dostatočne predimenozvaný tak by podľa mna bolo lepšie dať tie "flašky" dať až za menič,lebo pri 1000w voe treba dať 20A poistku -))
ja som sa raz tak zasmial...montoval som jednemu autoradio a takisto 4x50w,to keby bolo 4x45 už by bolo pre 99% populácie slabé...no a na moje "prekavapenie" tam bola 2A poistka v čine už asi vymysleli zváračky s 300% učinnosťou...kam sa hrabe perpetum mobile
)))
No, je to nářez. Tato věc se mi dle vyprávění tuningářů na první pohled zdála dosud logická. Ale když si to člověk napodruhé uvědomí, zvláště s těmi proudy před měničem, tak i těch excelentních 10 Faradů je asi fakt nic. A navíc ta vnitřní stavba (indukčnost - pomalý náběh) kapacitoru, jak popisuje Kazzatel... A právě od toho tady tohle fórum je. Vrátím se ke svým 20 (možná 15) Wattům napájeným přímo ze sítě 14V a nadále si poslechnu při tomhle výkonu svoji oblíbenou muziku. A třeba někomu zachráním život, když za sebou uslyším záchranku...
Bobíšu, a zkoušels to někdy, pověsit nějaké dodatečné kýble na sekundár měniče?
Logické to začíná být v okamžiku, kdy si běloch s alespoň středoškolským vzděláním dopočítá energii, jakou je schopen ten kýbl absorbovat, jak rychle je schopen se nabít /ty zázraky mají automatiky s pomalým náběhem, jinak by jim uhořely vnitřní přívody!!/ a jak rychle je schopen se té směšné energie zbavit. Hezky to definoval Pavel.
Když už něco takového, tak rozhodně přínosnější by na místě několikafaradového svítícího, blikacího a ručičkama kývajícího zázraku byla baterie klasických elektrolytů, ovšem průmyslových a s kapacitou alespoň 200G /pro mladší střelce 200mF/ a nízkým ESR. Co takové kondenzátory dovedou, se lze dočíst třeba na stránkách firmy Frolyt /ano, bývalý NDR výrobce výborných elytů/, nebo na stránkách Nippon ChemiCon.
Ovšem celá tahle drahá paráda zcela ztrácí smysl, pokud jsou dobře dimenzovány přívody od akumulátoru, přičemž ten je v dobré kondici. Úbytek několika desítek mV měnič rozhodně nepostřehne, protože úbytky na DS přechodech spínacích fetů jsou daleko větší.
Větší úbytek napětí na přívodu /od cca 1V nahoru/ se může negativně projevit pouze u levných sráčů s nestabilizovaným výstupním napětím měniče. U měničů se stabilizací pokles napájecího napětí srovná regulační smyčka, měnič si při nižším napětí pouze odebere větší proud, ale jeho výstupní napětí i výkon zůstává konstantní.
naposledy upravil sinclair (2006-10-25 23:07:30)
Teď už je jenom otázka jestli tohleto všechno má k něčemu cenu a k čemu jsou v autě vůbec ty kilowaty reálnýho výkonu /ne P.M.P.O. pyčo/. Když tam dám repráky s citlivostí nad 90dB a ohulím tomu tak těch 30-50W akustickej tlak bude někde okolo 105dB.. takže 50W na kanál si myslím dostačuje až až.. když to vynásobím pěti mám 250W a to je myslím ještě bezproblémově dosažitelnej výkon v autě.. Když je to samozřejmě v kvalitním provedení a bavím se o reálným výkonu ne o nějákým haluz čísle co mi náhodou vyhodilo to čím jsem to měřil..
Pořád nemůžu pochopit k čemu mi je v autě 500W a víc palebný síly..
K čemu ? K pocitu nějakýho zamindrákovaný vobeďarovanýho píčuse, že se stoupajícím výkonem aparátu mu ve stejným poměru naroste i jeho " chobůtek "
:-))))))
naposledy upravil junglist (2006-10-26 04:50:07)
poctivých 4x50+1x150 do 4ohm je podle mne naprosto optimální a dostačující i pro necitlivé autosračky a nerozumnou hlasitost. Vlastní zkušenost. Vyšší výkony jsou podle mého názoru opravdu pouze a pouze kompenzace nějakého mindráku majitele, případně exhibice typu "já na to mám".
Pokud si vzpomínám, tak výborně tohle dokázal filipaudio. Ozvučení na SEAS, v kufru tuším ARA390, vše aktivně "na dudkách". A málem dostal ban na autohifi, protože Tesla je prostě sračka atd...
A taky si myslím - nechci se nikoho dotknout - že spousta lidí tuto techniku používá samoúčelně. V autě z principu poslouchá duc tuc duc tuc. Nebo vlastně ani při těch 500W neposlouchá, ale dokazuje tím jiné věci. Ale doma a možná jindy i v autě si při normální hlasitosti poslechne tu svoji muziku, která je ale diametrálně jiná. Ale asi i tohle patří k věci, nevím...
Když pustím do repráku s citlivostí 99dB 500W tak bych řekl že zaručeně zadní sklo musí udělat pavouka při prvním údernějším basu..
I kdyby to hučelo tak to hučení tě musí minimálně ohlušit dyť by to ve vzdálenosti 2 metry hrálo přibližně 122 dB..
Jasně, Strike, nám je tohle přece jasný... sice těch 500W je napsáno obrazně, ale s takovým reprákem bych nechtěl jet v autě ani při 100W. A vlastně ani při 50W středního kmitočtu (kytarový aparát).
Dal by si z vas nekdo do auta beymu 12 mi 100 buzenou zesikem u ktereho pisou vykon 2×150 watt o skutecnem vykonu se da vsak polemizovat :-) jestli ne tak proc???
Na vlastní kůži jsem zažil v WGIII reproduktor PD158 v BR bedně asi 130L objemu, BR od oka, buzený monoblokem MacAudio Pulsar 1XL. Tomu xichtovi jsem to během jedné nezávazné debaty v hospodě poradil z prdele já a nečekal jsem, že to zrealizuje. Bylo mi to divný už když přijel na parkoviště, šílený mlácení, rozléhající se tak na vzdálenost 300-400m. Tak jsem narval ukazováky do uší a šel jsem si sednout. Nepopsatelná hrůza, strašlivé kopance do hrudníku, že se nedalo pomalu nadechnout a rozostřovalo se mi vidění, okna pootevřené asi na 10cm. To všecko s jednou 15" citlivosti cca 98dB/W a sinusovým výkonem cca 450W, ten Mac do 4 ohm víc nedá. Neumím si představit, co by to dělalo, kdyby tam byly dva v přesně naladěné bedně a krmené sinusovým kilowattem. Zasklení by bezesporu šlo ven.
Na pár srazech jsem si pouštěl pár slušných značkových instalací /netvrdím, že nejvýkonnějších/, kde byly třeba čtyři 12"woofry, dokupy 1500W sinusového výkonu a v autě se dalo bez větších potíží usedět.
naposledy upravil sinclair (2006-10-27 00:51:43)
Jenom důkaz pro junglista že nízkou citlivost fakt dost blbě doženeš výkonem..
A mate nekdo s tou beymou 12 mi100 nejake zkusenosti???? a kolik by bylo vhodne tak do auta zvolit ozvucnici a BR???? ja totiz v tom win isd nejak neumim simulovat!!!
Pokud zesak v autě nemá měnič tak je to asi tak:
napájení cca 14V nesym. při běžícim motoru takže zesak da max amplitudu tak 5V to je špičkový vykon 6W/4ohm 12W/2ohm
a když je v mustku tak je amplituda 10V to je 25W/4ohm 50W/2ohm špička
ale to je hrubá teorie
takovej TDA8560Q mustkovej do auta ma max. amplitudu 9V což je ve špičkách 20W/4ohm 40W/2ohm
a pokud by se bral vykon vypočtenej z efektivnich hodnot napětí tak je to dobrá polovina
Jaká špička?Co to meleš?
Tak asi mas u stridavyho signalu spicku-amplitudu a efektivni hodnotu to je spicka/odmocina ze dvou.
Normalne pocitas vykon z efektivnich hodnot ale vyrobci int. obvodu do aut pocitaji se spickovou hodnotou napeti
naposledy upravil luta (2006-10-30 13:04:54)
Tak treba mam postavenej zesak mosfet 2x60W/4ohm při symetr. napájeni 30V.
Ten vykon je počitanej z efektivnich hodnot napětí a proudu na výstupu tj. 15,5V a 3,87A při zátěži 4ohm.
Ale amplituda z napětí 15,5V je 21,9V a z proudu 3,87A je 5,47A.
Maximální hodnoty napětí a proudu (amplitudy) ti daji maximální výkon na výstupu, kterej je na něm jen při špičce sinusovky výstupního napětí a proudu (amplitudě).
Tak mám výkon 2x120W špička.
:-)
ARCHIV STARŠÍCH FÓR / 3. FÓRUM - 776 témat (8/2006 - 12/2006)