Stránky: 1 2
Tak jsem včera udělal pokus se svýma bednama. Mám Cantony, třípásma, v každém sloupu dva 10" basáky. Když do nich pustím zkušební signál, tak opravdu jedou už od 20 Hz. Ale k věci. Zkoušel jsem poslouchat různé nahrávky přes aktivní výhybku s nastavením na 50Hz/12dB. V průběhu poslechu jsem výhybku vypínal a porovnával tak rozdíl. U řady rockových nahrávek (hlavně ze 70.let) byl rozdíl minimální až zanedbatelný. U dobrých nahrávek je rozdíl větší, hlavně při vyšší hlasitosti chybí mohutnost, dá se říct měkké podbarvení basů. Např. dobře nahraný kopák (což je málokdy) má těžiště rozhodně nad 50 hz a při oříznutí se vytratí jen podbarvující spodek, ne však to typické kopnutí do břicha. Závěr je ten, že pro rockovou muziku, nejsou nejnižší frekvence zas tak důležité, poněvadž 90% nahrávek stojí za hovno. U vážné a elektronické hudby to však neplatí.
Je však třeba dodat, že oříznutí bylo posloucháno na bednách, které zvládnou přenos od nejnižších kmitočtů při dost vysokém akustickém tlaku - moje Yamaha 2x150W na ně nestačí (chystám se na Aldax250). Ještě dodatek - při pouštění zkušebního signálu 20-50Hz se v baráku třepalo kde co, i hrnky na kuchyňské lince o patro výš - manželka myslela, že je zemětřesení. Při poslouchání hudby je to maskováno, ale stojí za to to omezit - např. u obývací stěny při poslechu musím pootvírat všechna skleněná dvířka.
Tenhle experiment jsem nezkoušel, ale myslím si, že i pro rockovou muziku s kvalitním přenosem nejnižších kmitočtů by se mělo jednat o hranici minimálně tak 40Hz a ne 50Hz. Za prvé kopák má nižší kmitočet než 50Hz a za druhé baskytara (obyčejná čtyřstrunná) má na nejnižší oktávě na tónu G kmitočet 48,9Hz, dále klesá k tónu E, kde má kmitočet 41,2Hz. U pětistrunné na tónu H klesá až k 30,8 Hz. Zkus si poslechnout nějaký rockový ploužák, kde se hraje akord E-dur nebo E-mi nebo country muziku, kde je akord A-dur příp. A-moll. Tam basák často sahá na prázdnou strunu E, která má již zmíněných 41,2Hz. Taky nejsem zastáncem nějakých subsonických rozsahů pro rockovou muziku, ale 50Hz je vysoko. Přikláním se k 40 Hz a i to může být ještě málo.
Jako basak-amater casto hrajici country musim potvrdit, ze prazdnou strunu E vyuzivam dost casto. Priklanim se taky ke 40Hz pro pouziti reprosoustav s subu pro hudbu, pokud budou prevazovat filmy, tak proste subbas musi umet 30Hz/-3dB, jinak to proste neni ono Ad vazna hudba - opet me napada pouze kontrabas jako nastroj hrajici nejnizsi tony celeho orchestru, tedy spodni E ...
naposledy upravil Halen (2006-10-13 08:39:14)
JIK - souhlas v podstatě ve všem. U kopáku jsem napsal, že těžiště je nad 50 Hz a to je fakt, pod 50 je to jen okrajové pásmo. 12dB není nijak ostrý spád, proto i nižší frekvence jsou sice méně intenzivně slyšet, ale jsou tam. Celé jsem to zkoušel proto, poněvadž někteří zde prosazují dát do subů např. 12Lx60, které mají pokles právě na těch 50 Hz a já jsem chtěl zjistit, jestli to bude poslouchatelné. Můj názor - bude, ale z mýho pohledu je zbytečné tam dávat tak vysokovýkonové repro, protože ta "mohutnost" tam chybí a posluchat nahlas takto ořezanou muziku je nic moc. Ale pro nenáročného posluchače, který chce mít doma zvuk jako na diskotéce, to stačí.
Musím uvést, že nejsem žádný hudebník ani zvukový mistr, jsem jen strojař nahluchlý z fabriky, který si chce názory druhých osobně vyzkoušet.
Halen - a co varhany?
Ono jde hlavně v případě nízkých kmitočtů také o plochu membrány a Fs reproduktoru, mám 12" HiFi reproduktor s Fs 23Hz a citlivostí 92dB v subwooferu a musím říct, že je to jednoznačný přínos, akustický tlak je potom v místnosti už i cítit při nízkých hlasitostech. Satelity s 6,5" repro v BR mi zahrají na -3dB 50Hz což je málo, pokud zapnu SW, je to jednoznačný přínos i při hudbě, například při opeře začne vynikat dynamika koncertního sálu objeví se takové jokoby hluboké hučení sálu. O kinu nemluvě, protože efektový kanál pro nízké frekvence je hodně využívaný. Například oblíbený film mé ženy - Muži v Černém je bez LFE kanálu zvukově nic moc.
Jarous - můžeš uvést značku a typ toho repra?
Ale jistě http://www.visaton.de/de/chassis_zubeho … 00s_8.html
Za 2500,- bez DPH to je super kup !
naposledy upravil Jarous (2006-10-13 09:17:55)
No oblast hifi je jedna vec, ale napr. subbasy pro ozvucovani od velkych firem jako EAW maji nastaveny frekvence pro orezani nekde na 40Hz z duvodu nepretezovani velkou vychylkou... a myslim ze tech 40Hz je dostatecnych.
To máš pravdu, já jsem nejdřív chtěl použít profi reproduktor, kvůli velké citlivosti, ale ten nikdy nejde tak hluboko a pokud ano, pohybuju se v astronomických sumách, které nejsem ochoten do toho dát. Abych měl sub který končí na 50Hz, to nemusím mít sub a na doma je opravdu lepší sáhnout po HiFi gumákovi (teď mne tu někteří místní ukamenují). Za sub považuji něco, co dokáže hrát řekněme 30-35Hz -3dB
naposledy upravil Jarous (2006-10-13 09:29:13)
Včera jsem (i přes moji aktuální nemoc) navštívil koncert Veselé Zubaté (mimochodem, výborná kapela) a první, co mě trklo, bylo, že v Rock Café (tam ten koncert byl) mají přebasovaných cca 60-70Hz a (to především) chybí baskytaře "tělo" na nejnižších strunách. Basák ze Zubaté disponuje pětistrunnou basou a cítil/slyšel jsem sice velký tlak na těch 60-70Hz, ale ten spodek prostě zaostával...
Takže ty spodky jsou hodně důležitý... běžný posluchač to asi neřešil, ale já to řešil ))
Můj názor ohledně Hi-Fi beden hlavně konkrétně v basové složce je, že Hi-Fi bedny, které nejsou schopné zahrát samy o sobě 25 - 20000Hz jsou pro mě na h****. Bedna, která potřebuje sub neni bedna, tohle řešim vlastně do teď, proto jdu do stavby 50-60l beden s velkym reprem. Mě osobně by těch 20-50Hz rozhodně chybělo a než mít nějaké bučáky a hučáky, tak raděj nic...
Jenže bedna, která dokáže zahrát 25Hz-20Khz při -3dB by musela být ideálně 4p. Osobně si myslím, že je velký problém navazovat třeba 12" reprák na kvalitní středy i když se to tak běžně dělá a 10" nepůjde tak hluboko. Tak že, bude z toho bedna, která bude mít spodek dělený stejně jako sub. Objem 50-60L není ještě nic moc, ale takových 150L a správný reprák, už dokáže udělat 30Hz na -3dB
Mno tak já mám 12LX60 v subu v 60l br. na 45Hz a basy mně teda vůbec nechyběj...tak od těch cca 45Hz -3Db to jede a bohatě mně to stačí. Ale někdo holt potřebuje aby mu to jelo od 30 Hz mně jo to nevadí...ale každej má jiný požadavky. Mám ho hlavně na hudbu a né na dom. kino. Ale neříkám že bych nechtěl reprák kterej jede od těch cca. 35 Hz ale stejně by mně to v mý ne zrovna ideální akustice v moji místnosti bylo akorát tak na škodu a dělalo by to bordel...
Co to máš za typ te Yamahy?
Sice neni nic extra 50-60l, nicméně retro KE 150ky nebo něco podobnýho bych nenacpal do pokoje... Ty bedny, co mám do teď (JVC SPX-3) hrajou až od 45Hz -2dB a ohledně basů nic moc úžasnýho z toho nejde, ale zas hrajou dost rovně, což zas neni na škodu, nicméně k nim by při sledování filmů byl sub nutný, ale na běžný poslech hudby jsou dostačující... Myslim, že ale nebude tak velkej problem dostat z 60l 25-30Hz pomocí dobře naladěného BR s ARN 312kou...Na lepší zatim nejsou finance...
40Hz dole je absolutně dostatečných na cokoliv, ale ta bedna musí těch 40Hz umět bez poklesu.
A ano, i vynikající profiaparáty jsou uřízlé velice ostře na 35-40Hz a nemívám pocit, že by tam cokoli chybělo.
naposledy upravil sinclair (2006-10-13 16:41:28)
No jo, asi mám až nereálné představy a nároky na basy, nicméně pokud se netřepe podlaha na 20Hz tak se mi to zdá furt málo... Asi bych měl uvažovat udělat subwoofer z ložnice, narvat do příčky nějakej 5kW s průměrem tak 1200mm a rozkmitem nějaký 4 cm a pak bych asi těch 16 - 20Hz dosáhl bez problémů... Prostě řekl bych to asi tak, že pro mě je i těch 35Hz málo, takže to zas dopadne tak, že i ty ARS 1058 ve 100W a s BR mi zas budou brzy málo...
Slyšels 35?
Frank: Jo klidně, na testu už 22Hz, ale třeba 17kHz už ne. Proč mysliš, že ne? Slyšitelné pásmo je přece 20 - 20000Hz no a já nemám problém s tím spodkem, ale s vejškama, tzn pro mě jaksi reprák s horní mezí 20kHz je v podstatě na nic... V basech ale nevidim problem, spíš se pak kolem 20Hz a níž jedná o to, že ty basy spíš cítíš, než slyšíš. Problem je postavit bednu, aby těch 20 zahrála, ale zas když jasou basáky s fr 16Hz, tak bych v tom neviděl tak velký problém. No a ty osobně slyšiš kolik...? Těch 25Hz snad jo...
Já to nezkoušel, ale myslel jsem to jinak... Jestli jsi slyšel 35Hz v hudbě při plnym kotli. Mně se zdá, že je lepší slyšet 45Hz z 15" než 30Hz z pidiprdítka.
Neřikám ale, že 312 je pidiprdítko
2 Pepa - jasne, varhany. Ale to uz je dost specificky nastroj, nastroj nejde stehovat, musi se k nemu stehovat orchestr. Cetl jsem kdysi v nejakym platku o silencovi, ktery kdesi v Londyne za 2 svetovy stvoril do varhan tak obrovsky roury, ktery umely i 7Hz. Pak slozil/nechal zahrat skladbu "Trouby z Jericha" a pouzil subsonicky kmitocty. V okoli popraskala okna v domech a lidi utikali v panice pryc. Subsonicky zvuk urcitych kmitoctu zpusobuje hruzu a v dostatecne intenzite zabiji.
Aha, to sem pochopil jinak...tak jaksik při plnym výkonu to celkem jasně přehluší ten zbytek, to je zřejmé, ale třeba v hudbě typu M. Oldfield, zvlášť na CD od roku 91 je celkem dobře slyšitelnejch těch 25 - 30Hz v určitých pasážích a hlavně na dobré aparatuře a podotýkám, že bez zásahu do korekcí... ARN 312 sice jaks potom dodal neni pidiprdítko, ale je spousta větších a lepších repro eště s gumovým závěsem a stejným nebo i větším rozkmitem membrány s rezonancí okolo těch 16Hz, které by zřejmě splnily moje požadavky. Nicméně musim s tebou souhlasit, že u běžných nahrávek eště navíc vykulených naplno těch 25 taky neslyšim. Další věc je, že těch 25Hz neskutečně zatěžuje zesák, který poměrně rychle chrchlá a tlak jde do pr***, takže ono na těch vysokých hlasitostech je asi lepší to přes něj ani nepouštět a říznout to na těch cca 35-40Hz...
Benazi - Yamaha AX-592 z r.1998
T.Viper - a myslíš, že CD s normální muzikou obsahují frekvence nižší než 30 Hz?
takze sme zpatky doma na 40 oki ?
T.Viper: ty repraky by me zajimaly, pokud uvazujes max 15" s normalnim prikonem a citlivosti a hlavne bez ekvalizace
Pepa: A zkusils provést třeba frekvenční analýzu nějakého tracku z CD v kompu? Zas se nechci přít, že mají pod 30Hz, alespoň ne všechny a ne běžně, nicméně z té haldy CD, co mám doma jich tak 1/4 ty frekvence má. Např. u elektronické hudby to maj všechny, prostě natvrdo 20-20000Hz. Taky normální hudbou repra tak rychle neodvaříš na plný kotel narozdíl od elektronické...
Stránky: 1 2
ARCHIV STARŠÍCH FÓR / 3. FÓRUM - 776 témat (8/2006 - 12/2006)