Ondro, je to Tvoje. Já na to nemám nervy. Lute, tohle Vás teď učí ve škole???
No jo, Opampe a Sinclaire, ale někteří mladí, kteří teprve získávají zkušenosti se zesilovači (výkon...), reproduktory (citlivost...), začínají se teprve v tomhle dnešním světě plným lživých technických údajů na výrobcích - konkrétně výkonů - orientovat, budou mít po přečtení Lutova příspěvku v hlavě ještě větší maglajs. A to není sranda. Luto, to co píšeš není pravda.
A proto mi vadí, když podobné týpky píšou příspěvek, jako by to byla naprostá samozřejmost a pravda.
a co je podle vas pravda?Tohle mě teda na prumyslovce neučili ale jaksi sem na to přišel po par měřenich vykonu na TDA 8560Q, že to prostě ten udávanej výkon nedá.Další věc je ta,že výrobci takovejch zesilovačů udávaj výsledky podle určitejch norem a zrovna autorádia s výkonem rádoby 4x40W se měřej podle normy s použitím obdénikovyho signálu takže to pak dosahuje papírově zázračnejch výkonů :-)
Jako mám zrovna TDA8560Q v autě a mám na něm zapojeny stary Tesla reprobedny 10W/4ohm a zvuk je paráda ale výkon nic moc.
"co je podle vás pravda?" takhle těžký otázky nám nedávej :-)))))))))))))))))))
naposledy upravil zdeněk (2006-11-01 13:40:07)
aha )))))
prostě by mě zajimalo jak teda docházite k těm výkonum
já si holt myslim že žádnou blbost sem tady nenapsal
Vím zcela jistě co pravda není. A to, že když si rozsvítím lampičku, ve které je 60W žárovka, tak ta žárovka vlastně svítí v nějakých Lutových špičkách nějakýma 85 Wattama (tvrdíš to jinými slovy ve svém druhém příspěvku, Luto). Tohle opravdu pravda není. Luto, o to že výrobci výkon nadsazují nebo dokonce lžou, se s Tebou nikdo nepře. Ale mechanizmus těchto polopravd nebo lží je úplně jiný, než jak popisuješ Ty!
pokud nejsi lama tak vis ze lampicka je cinna zatez P=U*I U=230 efektivni hodnota ale amplitudu má toto napětí 325V takže ta tvoje lampička má odběr 120W při amplitudě napětí
ono totiž u sinus průběhu existuje něco jako maximální hodnota-amplituda,efektivní hodnota-tu ukazujou měřící přístroje a střední hodnota
Luto, rozdíl mezi sinusovým a hudebním výkonem jsem popsal v příspěvcích několik zpátky od Tvojeho prvního (asi strana 2 a strana 3), tak si to přečti. Nebudu to psát znovu. Možná to není popsáno vyčerpávajícím způsobem, vystupuje tam víc faktorů, ale stojím si za tím to co jsem napsal. A jen tak na okraj - střídavý výkon se udává vrcholové napětí krát proud? To snad ne... Takže elektrický výkon bloku v Dukovanech není 440MW, ale od teď 622MW. To jsem nevěděl...
právě to jsem myslel. že se počítá z efektivních hodnot napětí a proudu ale výrobci integráků do aut jaksi berou ty maximální hodnoty takže pak vycházej takový bludy.mimochodem pokud počítáš výkon ze špičkových hodnot napětí tak musíš brát i špičkový proud. A trafostanici sem netahej to pak můžem rovnou ještě řešit jalovy a zdánlivy vykony
naposledy upravil luta (2006-11-01 14:37:19)
jj to sem našel o tom vykonu šak proti tomu nic nemám.je pravda že P=U*U/odpor repra tak mi ještě napiš kolik je podle tebe to napětí na výstupu u můstkovyho zesilovače.Pokud máš pracovní bod nastavenej na polovinu nap. jakože jinak to nejde tak mi řekni kolik ti z toho poleze
Opakuji, že jestli výrobce autorádia bez měniče napětí nebo nějakého jiného fíglu (TDA1562Q) napíše výkon větší než cca 5W do 4 ohmů ve třídě AB (analogicky cca 20W v můstku) tak nevychází vůbec z ničeho o čem píšeš Ty, ale jenom lže! Všimni si, že píšu 4 ohmy, někdy uvádějí výkon při 2 ohmech, tam je to pak poctivý místo 5W cca 10W. V autě žádné špičkové napájecí napětí není, špičkové napětí se objevuje jenom u napájení z traf, které se objeví na vyhlazovacím kondenzátoru v okamžiku odlehčení ve zvukové pauze!!!
všechno vyplývá z integrálů... přes ty to spočítáte
Jo ještě s tou pravdou asi jsi nepochopil ... to je otázka pro filosofii
naposledy upravil zdeněk (2006-11-01 15:33:03)
Nechápu, jak tu můžete furt mlít o tak elementární věci. Ujasněte si pojmy Efektivní výkon a Okamžitý výkon. To co tu luta popisuje je maximální hodnota okamžitého výkonu (do reálné zátěže), tak opravdu nechápu prož z něj hned děláte pitomce. To že se prakticky ze zesilovače nedá dostat tu snad nikdo netvrdil. A žárovka je dost blbej příklad, protože žárovka je dynamická zátěž.
2 luta : Tohle je normální. Jakmile začne jeden mluvit v teoretické rovině (a nedej bůh se nevyjadřuje exaktně) a druzí myslí jen v té obvyklé praktické, je z toho bordel. To už se mi tu stalo několikrát.
naposledy upravil Boramyr (2006-11-01 17:10:12)
jako je to pěky ja znám pana lutu aneb ondru
snad mě za zveřejnění jmena nezabije ... znám hodně dobře považuje ho vědšina ve škole (elekrtotechnika zaměření na pc systemi) za špičku ledovce kvality...ja su ale jako průměr ztoho dosti zamten když tedy udá hodntotu výrobce na autoradiu 4x55 w tzn že je to kravina a z můstu je to možné pouzee 2x((14,4*14,4)/ 4)) podle druhu zátěže a víc ani hovno- protopený stratovy waty atd mám pravdu ?..bo pokud mi rozum leží tam jak má tak se bez měniče napětí z auta vycucat víc nedá zdrc vespolek
naposledy upravil jara (2006-11-01 18:47:39)
Boramyr, paráda sám bych to nenapsal líp.
Tenhle blivajz jako byl co???
tak sem nad tim trochu zauvažoval a jaksi se mi zdá, že z těch integráků do aut nemůže vylist větši napětí jak ((Ucc/2)-2,5)/(odm2) jinak nevim
ale to pak vychazi v mustku při Ucc=14V : 10W/4ohm
čekám že mě opravite jinak to tady ani nejde
jik : jinak na ty Dukovany se ti můžu zeptat páč tam v úterý jedu
notak lidi spamatujte se, mužete mi řict teda jak dochazite k tem vykonum?
ikdyz su jen stedent umim si spocitam vykon a v aute vám to v mustku vic jak 10W určite nedá
luto do této diskuse jsem nechtěl přispívat ale...
15/2=7,5-1=6,5/1,4=4,64Vef
Můstek dá 2x větší napětí
4.64*2=9,28Vef
P= ((9,28)^2)/4=21,5W
Pan dudek to popsal ve svých autozesilovačích, toto je myslitelné jen pro zapojení kdy výstupní tranzistory jsou jako SE, tedy ještě napěťově zesilují. DPA 235 má 2x22W do 4 Ohmů... DPA410 a DPA 411 dodají jen těch 10W/ 4 ohmů ale to je dáno tím že mají na výstupu IO.
U nich je nap. napětí zmenšeno o 4x Ube tedy Uef=3,57V
A je to jen asi těch 10W
naposledy upravil zdeněk (2006-11-02 13:20:52)
Zdeňku, nejde tak ani primárně o typ zapojení /SE/, jako právě o ty Ube. Nebudu se Vám tady do toho míchat, leda až mě blbýma žblechtama hodně naserete:-)
Jen bych připomněl, že jakýkoliv výkonový údaj bez udané hodnoty zkreslení, při kterém byl uvedený výkon naměřen, je naprosto k ničemu. I taková stará MBA810 dokáže dát 8W, ale při 50% zkreslení, což je praktický obdélník. Totéž se týká koncových zesilovačů běžných autorádií. Jen málokteré mají na koncových stupních osazeny IO, které jsou zapojeny viz výše, takže prakticky dosažitelný výkon při únosném zkreslení do cca 1% nepřesahuje při nap. napětí 14V asi 12W. Všecky ostatní údaje jsou výrobci a prodejci vycucané z prstu a nejsou /vyjma spec. zapojení ala TDA1562/ ani teoreticky možné. Z toho důvodu považuju za nemístné žblechty úvahy o tzv. špičkové hodnotě výstupního napětí a jeho využití.
Jestliže tedy někdo udává u autorádia výstupní výkon 40W, je to pro nás, techniky, evidentní podvod. A ještě jednu maličkost. V autě není možné, aby autorádio dávalo tzv. hudební výkon, protože nap. napětí je téměř konstantní a neklesá při vybuzení, jako u síťových zesilovačů, nebo autozesilovačů s měničem.
jasně, jen mě vadilo že se tady píše že 10W je maximum. Jinak předpokládám že zesilovač nepracuje v limitaci a zkreslení je zanedbatelné...
tahle debata je celá zbytečná, na všechny otázky odpovídá článek pana dudka.
Sinclaire, Zdeňku: Mám prosbu, jestli byste mi někdo nevysvětlil jak je to s těmi 14V versus 12W při k=1%. Při kolika ohmech zátěže je to myšleno? Je mi jasné, jak píše Zdeněk, při zapojení zátěže proti zemi těch 4,64V znamená cca 5W a můstek 9,28V, tedy okolo těch 20W (P=Uvýst. na druhou / R). To vlastně od začátku, kdy jsem se do hototo fóra začal míchat tvrdím i já, ale není mi jasných těch 10W (event. 12W). Jinak - taky samozřejmě uvažuji vždy přijatelné zkreslení. Bavíme se přece o zesilovačích.
ARCHIV STARŠÍCH FÓR / 3. FÓRUM - 776 témat (8/2006 - 12/2006)