|
|
Glatz uživatel

Příspěvků: 486 Z: Ostrava
| 4.6.2006, 11:34 | | Jeden člověk po mě chce abych mu vyrobil dipoly. Jak na to? Co nejlevněji (ARN). Pokračování odsud:
No jo. A půjde to vůbec k tomuto receiveru? Ani ne co? Receiver PIONEER VSX-915-K |
|
Michal uživatel

Příspěvků: 2071 Z: Plzeň
| 4.6.2006, 11:56 | | A máš na mysli dipóly, co se třeba dělají z excelů, kde je pouze desková ozvučnice, nebo prostě bedny se dvěma měniči, kdy každý hraje jiným směrem? |
|
sinclair uživatel
Příspěvků: 1919 Z: poblíž Zlína
| 4.6.2006, 16:21 | | Jestli se nepletu, tak dipólem se vždycky rozumělo něco s nejméně dvěma zářiči v jisté vzájemné vzdálenosti a vzájemně přefázované. Výsledkem je poměrně ostrá směrová charakteristika, hlavně na hloubkách. DNES JE DIPÓL CO? Ptám se proto, že dnes už v hifi nemusí platit něco, co si nikdo 40let nedovolil zpochybnit... |
|
Glatz uživatel

Příspěvků: 486 Z: Ostrava
| |
Frank uživatel

Příspěvků: 1673 Z: poblíž HK
| 4.6.2006, 17:07 | | A já zas myslel TO:
 Jaký to má přínos na basech? |
|
Glatz uživatel

Příspěvků: 486 Z: Ostrava
| 4.6.2006, 17:12 | | Ee. Přímo mi ten dotyčný člověk poslal fotku že toto chce. Funguje to tak že strany uvnitř fungujou jako jeden zadní střeďák a vnější jsou zadní efekty? Jak je to potom s váhybkou u toho střeďáku? |
|
Michal uživatel

Příspěvků: 2071 Z: Plzeň
| 4.6.2006, 17:19 | | To frankovo je jedna z nejlepších konstrukcí, jaké jsem viděl. (Všiměte si, co je v basové části ) A "dipólem" je tam sinclaire označovaná v podstatě desková nebo otevžená ozvučnice, kdy se za "druhý pól" považuje vlna od druhé strany membrány. Co jsem do toho viděl výhybku, je to dost šílený aktív, ale zase si myslím, že se tím spraví hodně neduh.
Klasicky 2 repráky v bedně bych asi nestavěl, no to je na vás. Taky se jako zadní surroundy dává třeba širokopásmo nebo koax, který je namířen směrem nahoru a nad ním je kužel špičkou k membráně, jenž rovnoměrně odráží vlny do celých 360°. JAk to hraje nevím. Známý to prý slyšel a nebylo to zlé, osazení nestudoval. Zvyklý je na Focal. |
|
Glatz uživatel

Příspěvků: 486 Z: Ostrava
| 4.6.2006, 17:28 | | Aaa. Prostě mu udělám normální zadní efekty se skosenou čelní deskou tak, aby hloubky reprobedny byla co nejmělčí. Je totiž prostorově omezený, tak proto chtěl po mě toto řešení. Stejnak ten receiver nemá možnost připojení zadního centrálu. |
|
Boramyr uživatel

Příspěvků: 1431 Z: Poblíž Plzně
| 4.6.2006, 17:53 | | Tohle už jsem taky někde viděl... nedělá on to Linkwitz? |
|
Michal uživatel

Příspěvků: 2071 Z: Plzeň
| 4.6.2006, 17:58 | | Boramyr: Přesně tak. Je to Linkwitz. Excely na středech a výškách, 2xXLS10 na basech v uzavřené (nebo snad i otevřené ozvučnici) Středové repro nemá ozvučnici, jen přední desku a postranní destičky. Celé je to aktivní.
Takhle nějak si představuju takzvané "konečné řešení". |
|
MethMan uživatel

Příspěvků: 151 Z: Pérk
| 4.6.2006, 21:34 | | Glatzi, ten dipól co chce (a je na obrázku) se umísťuje po stranách poslechovýho místa DK 7.1. Jako náhrada za zadní efekty si nemyslím že to je správné. Popis toho co má, který reproduktor umět pro DK je někde na netu. Reproduktory jsou zapojený v protifázi a na ose mezi reproduktory vzniká akustický zkrat. Slouží k zaplnění prostoru odraženým, difuzním zvukem. Účel konstrukce je nevnímat odkud zvuk přichází (např. déšť)- proto se sedí v místě akustickýho zkratu, tzn. žádný přímý zvuk. Psychoakusticky to nahrazuje tu dlouhou řadu reproduktorů, který jsou umístěný vysoko na podélných stěnách ve velkých kinech a principielně to je identický s Orionem od Linkwitze a s čímkoliv co se kdy nazývalo dipól. |
|
Glatz uživatel

Příspěvků: 486 Z: Ostrava
| 4.6.2006, 21:41 | | Hmm, takže jednoduše řečeno - to nesvedu postavit. |
|
MethMan uživatel

Příspěvků: 151 Z: Pérk
| 4.6.2006, 21:42 | | Nevidím jeden důvod to nesvést postavit  |
|
Glatz uživatel

Příspěvků: 486 Z: Ostrava
| |
Jarous uživatel

Příspěvků: 214 Z: Nupaky
| 5.6.2006, 14:08 | | Kluci neblázněte dipól, to nehraje téměř žádný basy a je to šíleně odvislý na poslechovým prostoru, teoreticky se to dá dát do rohu, kdy roh tvoří jakoby zadní stěnu ozvučnice, já jsem zkoušel ARZ6608 v otevřený ozvučnici, kde se v podstatě mezní rezonanční kmitočet určuje hloubkou a výškou ozvučnice a hrálo to tak od 150Hz při rozumných rozměrech, níž ani omylem. U dipólu se jedná o rovinnou desku a měniče jede měnič září dopředu, druhý dozadu, častěji se to ještě kombinuje s line-array (více měničů v jedné řadě nad sebou) používá se až osm speciálních měničů. Vůbec bych si to nedovolil použít na domácí kino a vůbec už ne s ARN (nic proti nim). Aha teď jsem si všimnul co tím dipól myslí Glatz, ale to není klasický dipól..., mám za to, že takhle tomu začali říkat u Magnatu Ve stavbě doplňků pro elektronkové magnetofony (tuším r.1968) je konstrukce s elipťákama, kdy je použit jeden velký elpit. jako středobas a dva malé jako výškáče a jsou stejně natočené jako ty výškáče co myslí Glatz. Pak je tam, taky konstrukce, kdy jsou použity 4 elipťáky, každý na jedné stěně a má to název efektové zadní soustavy pro kvadrosound  |
|
MethMan uživatel

Příspěvků: 151 Z: Pérk
| 5.6.2006, 16:47 | | To Glatz: pochopil, jen tam chybějí zadní kanály |
|
MethMan uživatel

Příspěvků: 151 Z: Pérk
| 5.6.2006, 17:19 | | citace: | Kluci neblázněte dipól, to nehraje téměř žádný basy a je to šíleně odvislý na poslechovým prostoru, teoreticky se to dá dát do rohu, kdy roh tvoří jakoby zadní stěnu ozvučnice, já jsem zkoušel ARZ6608 v otevřený ozvučnici, kde se v podstatě mezní rezonanční kmitočet určuje hloubkou a výškou ozvučnice a hrálo to tak od 150Hz při rozumných rozměrech, níž ani omylem. |
Hraje to basy, ale musíš použít ekvalizaci 6dB/okt. od kmitočtu, který je závislý na efektivní šířce ozvučnice. K tomu potřebuješ reproduktor(y), který se absolutně neshoduje s tím šrotem ARZ, který jsi použil. Musí mít podstatně větší plochu a výchylku a podstatně nižší rezonanční frekvenci. Umístění reproduktoru do rohu - jakéhokoliv - s naprostými vyjímkami a v ojedinělých případech SW je chybné. Umístění není nijak podstatně kritičtější než u monopólu. Nelze ho jen dát k zadní stěně, nebo do rohu, což by se nemělo ani s tzv. "normálními".
citace: | U dipólu se jedná o rovinnou desku a měniče jede měnič září dopředu, druhý dozadu, častěji se to ještě kombinuje s line-array (více měničů v jedné řadě nad sebou) používá se až osm speciálních měničů. |
... mrkni na to co dal Frank. Rovina to zrovna není. Mimochodem, ty dva basáky jsou zapojený v protifázi, ale jen proto, že jsou otočený o 180 st - tedy pohyb membrán je ve fázi!
citace: | Aha teď jsem si všimnul co tím dipól myslí Glatz, ale to není klasický dipól... |
Klasický? Jestli tou klasikou myslíš desku školního rozhlasu v rohu třídy, tak není, ale fyzikálně vzato je to dipól jako každý jiný. |
|
Jarous uživatel

Příspěvků: 214 Z: Nupaky
| 6.6.2006, 7:02 | | Já tě chápu s ekvalizací i s nízkým fs, ale takový reproduktor bude stát majlant, to co dal Frank je pravděpodobně otevřená ozvučnice, nějakou hloubku to oproti rovinné desce určitě má a taky to bude stát majlant  |
|
MethMan uživatel

Příspěvků: 151 Z: Pérk
| 6.6.2006, 8:27 | | To ano. Nechce se mi hrabat v ceníkách, ale ani jeden z těch co jsou na obrázku nebude tady pod 5 a půl litru. 4x Peerless XLS10, 2xExcel 22EX a 2x Millenium bratru tak 40 jen za reproduktory. K tomu 8 kanálů zesilovačů, aktivní výhybka atd. Celkem tak 80 tisíc, když jsi šikovnej a hodně toho uděláš sám.
Pro Glatzův případ, to ale nebude tak horký. Od postranních efektů v DK se nebudou žádat žádné heroické výkony na basech. Vezmu-li v potaz lepší účinnost reproduktorů ve 2 uzavřených /BR/ ozvučnicích na nízkých kmitočtech, byť celkově v dipólové konfiguraci, nemyslím si, že to je neřešitelný problém, a to i s pasivní výhybkou. |
|
Jarous uživatel

Příspěvků: 214 Z: Nupaky
| 6.6.2006, 9:58 | | No a co spíš zadní efektové soustavy udělat podle té konstrukce z roku 1968, na basech se směrovost neuplatní a použít dva výškáče, tak aby měli celkový vyzařovací úhel => 180° ? |
|
MethMan uživatel

Příspěvků: 151 Z: Pérk
| 6.6.2006, 13:52 | | Malinko si asi nerozumíme. Já mluvím o postranních efektech. Pro zadní efekty, a teď nemyslím zadní centr, sice platí že mají mít širokou vyzařovací charakteristiku, ale to neznamená, že neumožňují lokalizaci - je to naopak. Oproti tomu postranní dipólové efekty nemají umožňovat lokalizaci, proto se sedí v místě, kde žádný přímý zvuk neslyšíme. Pokud je účelem přesné umístění zdroje zvuku jakoby "vedle" diváka, bude iluze vytvořena pomocí předního a zadního kanálu.
Jak už jsem psal výše, dipóly slouží jen jako náhrada za postranní efekty v kinech. Tam jich je vedle sebe nasekáno tolik, že ucho není schopno rozlišit odkud zvuk přichází - pokud to tedy pan zvukař chtěl.
To co popisuješ prakticky IMHO nelze korektně navrhnout. Musel by jsi použít horny a stejně by to byl problém. Co je však podstatné, zadní pár to nikdy nemůže nahradit.
A když už jsem tak dlouhej, tak ještě něco k OOO ohledně nesměrovosti basů. Lidé nejsou schopni určit odkud dostatečně nízké kmitočty přicházejí, protože u dostatečně dlouhých vln je tlakový gradient mezi levým a pravým uchem tak malý, že ho ucho nevyhodnotí jako rozdíl. Neznamená to však, že když dáš basový reproduktor do místnosti a přivedeš tam někoho se zavázanýma očima, že nepozná odkud zvuk přichází. Pozná to, protože se uplatní jiný mechanismus - ucho pozná přímý a odražený zvuk. I kdyby jen kvůli rozdílu v intenzitě, který už bude znatelný. Prostě jen pootočí hlavou nebo udělá pár kroků a prstem ti na něj ukáže. Extrémní případy velmi malých místností, velkých nebo velmi nízkých hladin SPL, velmi nízké kmitočty atd. budou asi výjimkou. To je jen další důvod pro nepoužití tebou navrhované konstrukce pro jmenovaný případ.
Ah, špatně čtu. Jako zadní efekty. Ale stejně ne - 3. odstavec. |
|