Web
bylo by skvělé, aby si v tom už konečně všichni udělali jasno, nejlepší by bylo, aby se do diskuze zapojil i Antonio, jinak tu zase budeme plácat (většinou) nesmysly jeden přes druhýho a nikdo se zase nic nedozví. chtělo by to dozvědět se základní aspekty:
A/ zapojení sériově nebo paralelně??
B/ jak je to s citlivostí??
C/ je opravdu dvojnásobný příkon??
D/ neovlivňují se ty reproduktory nějak navzájem??
E/ jaká je kvalita poslechu??
kdybyste ještě někdo vymyslel další otázky, tak je určitě připište, zatím mě víc nenapadlo...
Jestli teda můžu...
A) jedině paralelně
B)citlivost lehce plus na basech, tak jak to napsal imartin, do frekvence, jejíž vlnová délka je větší, než vzdálenost měničů.
C)Dvojnásobný příkon ano, pokud je limitem basák a výchylka. Pokud výškáč, tak ne.
D)Neovlivňují, když je dáš každý do svého pracovního objemu. Pokud jsou ve společném, samozřejmě, že se ovlivňují a to do té míry, nakolik se od sebe liší. Dvě identická repra o sobě téměř nebudou vědět, ale jakmile se budou lišit v zásadních parametrech o 5-10 procent (běžné) ovlivňují se zcela zásadně.
E)Kavlita odvislá od ladění výhybky. Odladěné apolito na excelech dobrý, TVM s antoniovými výhybkami špatný.
Nic osobního proti antoniovým výhbykám ani antoniovi.
Michal: E/ jsem přesvědčen, že např. u kombinací s ARN-116 to bude sedět docela přesně, částečně i ARN-150; 188 a výš a třípásma už asi moc ne. Kdyby mi fungoval ten FRC už to otestuju kua.
...a nemyslím d'Appolito
F) vhodnost měniče - jelikož dělicí frekvence je přesně odvislá od vzdálenosti osy výškáče a středobasu a ty to musí být blíže než u klasického dvoupásma, je 18cm měnič maximum, co se dá zvládnout, ale už i tam buď klesá dělicí frekvence podle rozmístění (tedy namáháme výškáč), nebo je potřeba použít neodymy bez příruby. Apolito třeba s 226 nelze ani teoreticky, tam už by se snad překrývali i i středobasy.
Existují taková pseudoapolita, kde se opět vytváří symtrická směrovka, ale jedná se o třípásmovou konstrukci. výšky a středy má na starosti koax a vedle něj jsou symetricky dva basy, dělička tak, aby to sdělo na apolito vychází, protože se dělí níže, mezi basy a středy. Asi jediný způsob, jak udělat symtrický 3p centr, aniž by bedna musela stát.
EDIT: Já ty 116 v apolitu měl. Šly pryč.
naposledy upravil Michal (23.01.07 11:07)
každá kostrukce má svoje klady a zápory,každý se musí trefit zprávně do toho co chce, jestli chce duc duc bedny s blbě srozumitelnými dialogy, či je "audioúchyl". Stějně vše záleží od poslechu a když se bedny líbí po zvukové stránce a jsou pěkně udělané, tak už je jim to jedno jestli je vtom seas, vifa či tvm, věřte mi dělám to už 15 let.
Rozhdl jsem se, že založím cosi jako svůj soukromý web, výstavku a tak. Mám rozepsaný amatérský článek o centrech a apolitu, nic odborného, čistě moje postřehy, dneska by mohl být hotov. Chcete to, nebo se na to mám vysrat?
Michal: kua, od čeho je tu sekce teorie&praxe s články?
Chceš to sem?
mám dojem, že jsem někde viděl zapojené d'Apolito s basáky v sérii, je toto zapojení možné, nebo to bylo jen špatně?? a je vůbec k něčemu zapojit dva basáky do série i v jiné sestavě?
a ještě otázka k tomu d'Apolitu: sakrýš teď mi to vypadlo, ale určitě si vzpomenu a pak to editnu
EDIT:
G/ jak to bude s fázováním reproduktorů??
H/ jak to bude s impedancí?? takže použít 2x8Ohm basák a 4Ohm výškáč?
naposledy upravil Bubacek077 (23.01.07 12:53)
Pošlu to antoniovi, rozhodne si sám.
EDIT: Tak jsem ti to tam hodil, budu ti vděčnej za fídbek, na meil co mám tady v profilu. Prosím co nejdřív...
naposledy upravil Michal (23.01.07 12:31)
mám to
De Apollito má jednu velikou nevýhodu... pokud to má hrát dobře je nutný poslech v ose výškáče... nahoru a dolů se to zhorší víc než u klasické kontrukce...
Michal: De appolito bych dělal spíš na spodek tj dva basáky dělný nízko a daleko od sebe a mezi ně prsknout doprostřed střeďák a nad něj vejškáč... něco na způsob projektu Aleše Bílýho ala xavian XN360 ... V klasice MTM dělený vysoko je blbý právě to dodržení poslechové výšky ve svislý ose.jsem rád že ses pustil do psaní tohle to tu chybělo... shrnutí svých zkušeností postřehů a preferencí do jednoho uceleného textu... je to dobej nápad...
Hele,co je lepší,výškáč přímo v ose ucha,nebo mírně nad ním?
dawsoo: to cos napsal je uplnym rozporu s tim, co se o appolitu pise v kazde literature! Kde je chovani ve vertikale zduraznovano jako prednost appolita - takze me zajima z ceho tvuj nazor vychazi?
mam 2X188/8 a arv100/4 dApp, jeden stredobas je vyoseny o 12 stupnov a smerovo to hra bozsky
ste musim dako doladit (poriadne doladit
) vyhybku
imho,
To co pise dawsoo neni v rozporu, proste je nutny poslouchat v ose.. Nevyhoda je zvlneni vykonove charakteristiky v miste kde se dva stredy (nahore hodne smerujou) napojujou na jeden vyskac (dole nesmeruje). Proto je snaha tlacit stredy k sobe a pouzit maly vyskace.
Ta smerovost muze byt vyhoda i nevyhoda. Ja mam radsi primej zvuk, ostrou lokalizaci, vetsinu casu posloucham v blizkym poli, na prostorovost dlabu. K tomu mi, doufam, MTM usporadani dopomuze (mam rozestavene d´Appolita) - mensi vliv odrazu od podlahy a stropu..
Mam dojem, ze nekde se doporucovalo pro domaci kino, aby bylo omezeno vyzarovani ve vertikalni rovine.. Zjevne je to v akusticky nedokonalych prostorach ku prospechu i podle tvurcu THX norem a tomu podobne..
ja ich mám na ležato ľavý kanál a pravý na stojato pod stropom
basy nič moc ale smerovo to vynikajúco zaplní celú izbu a hrá to lepšie ako 2X 188 pod sebou a nad tým ARV v jednerj rovine
http://redyuri.ic.cz/mix/skelet.jpg
Týjo,co to je za botu?
tak FRD jsem už rozchodil, schválně zkusím ty 116ky...
Hanzs:
Mám to prakticky ověřený... d appolito je lepší než klasika avšak to platí pouze pro poslech v rovině vejškáče symetricky mezi basáky-středobasy-střeďáky... pokud jdeš nahoru nebo dolů po svislý ose tak se zvuk na vyšších kmitočtech a hlavně na děličce jakoby dříve rozfázujou a to díky dvoum zdrojům zvuku na nejvyšších středech ... v 90% to jde vyřešit vhodným umístěním výšky poslechu... jak píše wronski jde jen o vyzařování nahoře nad 1,5-3kHz při klasickém řešení kde už většina repro směruje... lékem by byl vejškáč kterej je rozměrem malej (aby basáky mohly být co nejblíže k sobě) ale zároveň jde odspoda a použít děličku co nejníž dovolí...a středobasáčky nebo střeďáky co nejmenší kvůli směrování na vyšších kmitočtech a co nejmenší vzdálenosti jejich středů od sebe ... pak bude splněna podmínka o bodovém zářiči v celém pásmu... stavěl jsem apollitto asi 4x z různejch repráků a zvukově je přijatelná kombinace 2x 5 a čtvrtka a vejškáč velikosti např DT25N ... tam mi ten efekt tolik nevadil protože nebyl tak výrazný... ale speciálně ARN188+ARV104 je špatně... jedině RK se to snažil zminimalizovat ubroušením ARV104 a basáky nalepit co nejvíc k sobě to jde...
naposledy upravil dawsoo (23.01.07 21:34)
jooo to je vonoooo 2x Beyma 5MP60N s DT25N
jen jsem to plácl a tonda hned to sem prskne... :up: zapustil bych basáky a dal je eště víc k sobě vejškáč nahoře a dole zabrousit do rovna a bylo by to...
Tohle by stálo za stavbu... a za relativně levno...
naposledy upravil dawsoo (23.01.07 21:46)
dawsoo: kdyby to bylo tak jak rikas, pak by vsichni co delaji appolito jako centr k dom. kinu byli uplny hlupaci (delaji ho prave proto, aby i mimo osu byl zvuk dobry) a jinak jako treba o vyhodach appolita se pise tady: http://www.silcom.com/~aludwig/Time_ali … tml#Lobing (cca posledni 3 odstavce) a stejne se o tom pise v kazde litarature treba i Tomanovi...
Jinak ten jev co popisujes muze nastat pokud je spatna vyhybka - musi se delit dostatecne nizko, kdy vliv rozfazovani je zanedbatelny vuci vlnove delce a musi byt dostatecne strma.
Hanzs:
Nenene centr k DK je naležato!!! Proto je vše otočeno o 90stupňů a vertikálně se to chová dobře... Nejlepší centry by byly koaxiální řešení... jinak DK brát jako referenci co je dobré a co špatné řešení pro bedny není imho moc šťastný... de apollito naležato se dělá z jiných důvodů a to aby zvuk vycházel ze středu ...což u klasické konstrukce naležato nejde...
na doplnění a vysvětlení u centru DK máš zajištěnou osu tím že sedíš před obrazovkou kde je centr v dostatečné vzdálenosti a přibližně ve středu horizontální osy... což je u klasiky na stojáka otočeno o 90st tam je třeba dodržet poslech v ose vertikální tj výškáče ve výšce uší... jsou i falešná de apollita které tento problém řeší dvaapůlpásmovostí... tj horní je dělen s vejškáčem klasicky a spodní ideálně se snaží a jen pomáhá dole kompenzovat úbytek dole pod kritickou frekvencí bafflestepu...a spoustu jiných řešení mezi tím...
Kdyby bylo de apollito všespásným řešením používaly by ho všichni v topmodelech svých značek... je to jen jedno z mnoha řešení a já jen vypíchl jeho hlavní nevýhodu...
naposledy upravil dawsoo (23.01.07 23:37)
to Antonio: sám píšeš "Je možné i použití dvou sér. zapojených 4Ω reproduktorů, podmínkou je však uspořádání d'Appolito"
tak jak je to kruci s tím fázováním??
a to jsem četl u výhybky pro ARN188 a ARV104
naposledy upravil Bubacek077 (23.01.07 23:22)
dawsoo: achjo... ja samozrejme vim, ze DK je appolito nalezato a to se dela prave proto, protoze ma prave v teto rovine rovnomerne pokryti prostoru, protoze se predpoklada, ze ne vsichni lidi mohou byt naraz v ose vyskace...
Ale me je to jedno, spickovy konstrukteri beden pisou knihy a clanky o techto vyhodach tohoto usporadani a pak prijde dawsoo a rika, ze je to uplne jinak, kazdy at si udela nazor sam...
Neříkám to jen já říkají to jiní konstruktéři včetně mě...věř mi že jsem zkoušel všechny konstrukee a možnosti není to o tom že chci někoho poučovat ale jen vyvrátit to že je to ideální řešení což z mnoha důvodů není a fyzikálně ani být nemůže. kdybys čet pořádně co píšu ...dvojitý ach jo... jedinný čistý řešení je koax nebo linearray pokud se bavíme o správný fázi i při poslechu mimo osu... to je snad jasný i selským rozumem proboha... je to tak jak napsal Wronski, při dodržení osy poslechu je to velmi dobré řešení avšak díky nevyrovnané výkonové a směrové charakteristice (myšleno akusticky) to dělá bordel mimo osu vejškáče hlavně ve vertikálním směru (pokud hovořím o apollitu na stojáka) a v blízkém poli je jedinná možnost to poslouchat právě takhle... a opravím tě ještě jednou, středový kanál je mono a hlavně na dialogy a naopak je záměrem aby vyzařoval bodově z místa kde se dialogy odehrrávají tj před plátnem-TV-Monitorem... difuzní pole tvoří přední a zadní kanály... centr je mono proto logicky vyzařuje bodově pokud je dobře udělán... :
naposledy upravil dawsoo (23.01.07 23:55)
Výhoda d'App je symetrická směrovka. Toť vše, nevím, co dawsoo napsal v rozporu s tímhle faktem. Aby reprák co nejmíň směroval a měl co nejmenší problémy s fází zvuku vyzářeného různými jeho částmi, musí se co nejvíc blížit bodovému zářiči, čili bez problémů bude vyzařovat jen zvuk s vlnovými délkami významně delšími než je jeho velikost. Tady má d'App oproti dvojpásmu nevýhodu, celek je totiž rozměrově o dost větší, než dvojpásmo, takže průsery s fází a směrovostí začínají na nižších kmitočtech. Nikde není řečeno, že by na výškách d'App neměl rozmrdanou směrovku, je pouze jeho vlastností, že ji má rozmrdanou symetricky, což u dvojpásma neplatí.
Přesně tak jak psal boramyr... myslel jsem to prakticky že de apollito v dvoupásmu je jeden velkej kompromis... právě díky děličce na větší středobasy moc nahoře a to ze dvou důvodů... první je velká vzdálenost středů těchto měničů díky jejich vlastním rozměrům a za druhé díky směrování v tomto pásmu..ano bylo by to řešitelný dělením spešl měničem hodně dole,ale zase je to v rozporu s velkým nárůstem jeho vlastních rozměrů což opět uzavírá kruh kompromisů že budou basostředy daleko od sebe a jsi opět na začátku.. proto jsem i dal příklady kde by to šlo :
1. De apollito na basy ala Aleš Bílý (promyšlená konstrukce kde ani ty 226 řízlý hodně dole nevadí tolik)
2. S malými basáčky a malým vejškáčem kde vlnové délky na dělení jsou ještě akceptovatelné díky lepší směrovce a blízkému umístění měničů
3. líbilo se mi i řešení RK ač nesdílím jeho nadšení pro TVM, je to dobrý konstruktér a snažil se to řešit jak jsem psal výše protože to z praxe prostě ví a ověřil si to jinak by to nedělal ...
De Apollito je dobrá věc ale musí se jen dodržet určitá pravidla aby to byl přínos a ne spíše nevýhoda...
Kdybych já stavěl de apollito třeba dám příklad klidně s TVM... tak bych sehnal nejmenší vejškáč co jde... pro jednoduchost třeba neodym Monacor DT25N zapiloval ho tak aby k němu co nejtěsněji šly 2x ARN116 taky striktně zapuštěný co nejblíže k němu a doplnil to dvěma basáky ARN188 papír nahoře a dole s dělením někde kolem 400Hz všechny dvojáky samozřejmě osmiohmový zapojený paralelně... podle mě by to nebylo drahý a hrát by to mohlo slušně za ty peníze... ARV104 a ARN188 prostě tímto neduhem z podstaty trpět musí a budou a vyhýbka klidně i 24dB/okt tomu nijak nepomůže pouze se zůžíí pásmo kde se ta divočina ve fázi mimo osu bude projevovat.
naposledy upravil dawsoo (24.01.07 0:34)
Stránky: 1 2
ARCHIV STARŠÍCH FÓR / 4. FÓRUM - 737 témat (1/2007 - 4/2007)